To żyje! – Toby Walsh

743442556oProfesor Toby Walsh to światowy autorytet w kwestii sztucznej inteligencji. Jak mało kto orientuje się w temacie, zna niebezpieczeństwa, ale – co ważniejsze – również ograniczenia tej dziedziny nauki. Zaczynając od historii badań, a kończąc na śmiałych przepowiedniach, w To żyje! prezentuje przekrojowy obraz badań nad AI.

Może zabrzmi to mało popularnie, ale sztuczna inteligencja jest już faktem. Wystarczy zerknąć na autonomiczne pojazdy, Siri czy nawet błyskawicznie działające algorytmy Google’a, by zobaczyć, że odkąd wprowadzono ten termin, czyli od roku 1956, już osiągnęliśmy niewyobrażalne. Niestety, kiedy jakiś element technologii wchodzi do powszechnego użycia, nagle przestajemy go traktować jako AI, mimo że za taki uchodził jeszcze kilka lat wcześniej. Sztuczna inteligencja istnieje zatem jako dziwne pojęcie, mające sprawiać, że ludzie będą czuć się bezpiecznie. Dopóki AI pozostaje nieosiągalna, możemy spać spokojnie, bez strachu, że maszyny któregoś dnia przejmą nad nami kontrolę.

Jak pokazuje Walsh, rozwój sztucznej inteligencji nie jest nawet w pierwszej dziesiątce potencjalnych zagrożeń ludzkości. Przyczyn zagrożenia należy szukać w moralnej neutralności technologii. Ta przecież działa tak, jak zaprogramuje ją człowiek. Algorytmy Google’a mogę być postrzegane jako ograniczające, ale winą użytkownika jest, że są właśnie takie. Przecież algorytmy, jak chociażby autonomiczne pojazdy, uczą się na podstawie doświadczeń. Wpisując określone hasła, programujemy Google, by dostarczało nam odpowiedzi zgodnych z naszymi przekonaniami.

AI ma przewagę nad ludźmi w tym aspekcie, że uczy się zbiorowo, nie indywidualnie, a zatem jeśli jeden autonomiczny samochód napotka jakąś przeszkodę, pozostałe będą wiedziały, jak się zachować. Z ludźmi niestety tak się nie da. Jednakże maszyna jest do bólu przewidywalna, nie można jej przygotować na coś niespodziewanego, człowiek natomiast może dokonać szybkiej analizy sytuacji i okoliczności, a następnie odpowiednio zareagować. To tylko jedna z wad AI, których autor wymienia znacznie więcej, nie zapominając jednocześnie o zaletach.

Tytuł: To żyje! Sztuczna inteligencja: od logicznego fortepianu po zabójcze roboty

Tytuł oryginalny: It’s alive! Artificial intelligence from the logic piano to killer robots

Autor: Toby Walsh

Przekład: Witold Sikorski

Liczba stron: 287

Rok wydania: 2018

Wydawca: Wydawnictwo Naukowe PWN

About the author
Łukasz Muniowski
Doktor literatury amerykańskiej. Jego teksty pojawiały się w Krytyce Politycznej, Czasie Kultury, Dwutygodniku i Filozofuj. Mieszka z kilkoma psami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *