To, co zostało – Jodi Picoult

jodi picoult to cozostaloCzy można wybaczyć niewybaczalne? Czy możliwe jest, że sympatyczny staruszek, przykładny obywatel był niegdyś wojennym mordercą? Te pytania stawia w książce „To, co zostało” autorka światowych bestsellerów – Jodi Picoult.

Główną bohaterką powieści jest pracująca w piekarni Sage Singer. Dziewczyna stroni od ludzi, jest samotna, ale dobrze jej z tym. Czuje się winna śmierci matki, dlatego zapisuje się na terapię grupową. Tam też poznaje sympatycznego staruszka – Josefa Webera, emerytowanego nauczyciela, ulubieńca lokalnej społeczności. Staruszek często odwiedza Sage, lubią ze sobą rozmawiać.

Joseph nie był chorym, niedołężnym staruszkiem, który czuł, że zbliża się jego kolej. Uważał, że zasługuje na śmierć, bo w przeszłości był esesmanem, mordował i upokarzał niewinnych ludzi. Wyrzuty sumienia nie dają mu spać siedemdziesiąt lat po wojnie. Dlatego też pewnego dnia pyta Sage, czy pomogłaby mu umrzeć… Czy Sage, której babcia przeżyła Holocaust, zgodzi się pomóc mężczyźnie? Czy będzie umiała wybaczyć? Czy ma prawo decydować o życiu lub śmierci Josepha?

Powieść napisana bardzo dobrym językiem, wciąga już od pierwszych stron. W przejmujący sposób ukazuje wojenne lata. Autorka na zasadzie kontrastu zestawia pełne luksusów życie Niemców z codzienną walą o byt mieszkańców obozów. Na pozytywną ocenę książki wpływa także estetyczna oprawa graficzna. Książka poza zaletami, ma także pewne wady. Jedną z nich jest fakt, że wiele zdarzeń daje się przewidzieć zawczasu. Dzięki opisowi na okładce dowiadujemy się, kim jest staruszek i dlatego w trakcie czytania nie dziwią nas jego zwierzenia ani nietypowa prośba.

Kolejną wadą jest natłok niemieckich zwrotów, z których nie wszystkie zostały przetłumaczone. Dlatego książka może być momentami niezrozumiała dla czytelnika, który nie miał nigdy styczności z tym językiem. Zakończenie powieści, niestety, rozczarowuje. Trudno jest się pogodzić z decyzją głównej bohaterki. Po ciekawym rozwinięciu spodziewamy się bardziej zaskakującego, dającego do myślenia zakończenia.

Karolina Serwach
Ocena: 4/5

Tytuł: To, co zostało
Autor: Jodi Picoult
Okładka: miękka
Liczba stron: 553
Wydawnictwo: Prószyński i S-ka

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *