„Teściowe muszą zniknąć” Alek Rogoziński

Komedia kryminalna nie jest gatunkiem łatwym do napisania. W przypadku komedii czytelnik zazwyczaj oczekuje prostej historii, bawiącej do łez żartami, zarówno dobrze znanymi, jak i całkiem nowymi. Inaczej wyglądają oczekiwania w przypadku kryminału, ponieważ tam najważniejsza jest zagadka, nierzadko z trupem w tle, i jej rozwiązanie. Jednakże Alek Rogoziński to autor, który potrafi zaspokoić wymagania czytelników zarówno tej pierwszej, jak i drugiej grupy. W swoich książkach opisuje tajemnice przyprawiające o dreszcze na ciele, jednak trudno się zorientować, czy wywołuje je niepokój, czy też rozbawienie. W najnowszej powieści o tytule ,,Teściowe muszą zniknąć” zgrabnie połączył dobrze znane żarty o wrednych teściowych z poszukiwaniami starego skarbu. Absurd goni absurd, a wszystko dzieje się we współczesnej Polsce.

 

– Starsze panie muszą zniknąć.
– Dokładnie, kojocie preriowy – potwierdził Tygrys. – Jeśli zaczną podskakiwać, niech znikną. Najlepiej na zawsze (s. 251).

Na początku poznajemy dwie główne bohaterki, Maję Wrzesińską i Kazimierę Niedzielską. Obie się serdecznie nie znoszą, na co wpływ mają różne poglądy oraz inny styl życia. Maja paraduje w każdym możliwym Marszu Równości, żyje w konkubinacie oraz jest prawdopodobnie najstarszą polską hipsterką. Z kolei Kazimiera regularnie zasila konto radia Święta Jadwiga i uważa, że największą zmorą naszego kraju są tęczowi, lewactwo i masoni. Gdyby miały wybór, prawdopodobnie omijałyby się szerokim łukiem, starając się wyrzucić z głowy istnienie tej drugiej. Niestety, tak się jednak złożyło, że dzieci tych pań są małżeństwem, przez co życzenia kobiet są niemożliwe do zrealizowania. W takim wypadku każde rodzinne święta kończą się burzliwymi kłótniami, których nie da się uniknąć. Jednakże sytuacja ulega zmianie, gdy pociechy starszych dam rozpoczynają poszukiwania tajemniczego skarbu, w wyniku czego jedno z nich trafia do więzienia pod zarzutem morderstwa, a drugie znika bez śladu. Gdy rodzina jest zagrożona, Maja i Kazimiera muszą połączyć siły, aby ocalić swych najbliższych.

Wątek poszukiwania skarbu został ciekawie ukazany, a okrywająca go tajemnica sprawiła, że do końca nie było pewne, czy w ogóle istnieje. Przybycie dalekiego kuzyna do mieszkania Amelii i Janusza, czyli dzieci Mai i Kazimiery, rozpoczęło szalony wyścig, na końcu którego znajdowało się upragnione bogactwo. W ogólnym chaosie powstałym w trakcie poszukiwań wychodzi na jaw, że do odnalezienia fortuny dążą również: niebezpieczny szef stołecznego półświatka, lubujący się w zwierzęcych porównaniach, jego podwładny, wykazujący się sporą nielojalnością wobec szefa, a nawet duchowny, czytający w ukryciu kryminały Agaty Christie. Mając taką konkurencję, obie panie muszą wzbić się na wyżyny sprytu i intelektu, aby pierwsze dotrzeć do skarbu i uratować rodzinę.

Początkowo akcja powieści toczy się niezwykle powoli, umożliwiając poznanie wszystkich bohaterów biorących udział w historii, a jest ich wiele. Każdy ma tu do odegrania jakąś kluczową dla fabuły rolę, nieważne czy jest pierwszo-, drugo-, czy też trzecioplanową postacią. Ich mnogość może lekko dezorientować czytelnika, jednak z pomocą przychodzi tu krótkie przedstawienie bohaterów, znajdujące się na początku książki. Autor starał się nikogo nie pominąć, dzięki czemu w trakcie czytania można przypomnieć sobie, kim dana osoba jest. Sama narracja poprowadzona jest pierwszoosobowo, zapewniając poznanie myśli oraz odczuć wszystkich postaci. Dużym plusem w powieści jest nawiązywanie przez pisarza do aktualnych wydarzeń zachodzących w Polsce i na świecie. Dzięki temu historia wydaje się bardziej rzeczywista, a przedstawienie jej niejako w krzywym zwierciadle rozśmiesza i skłania do lekkiej refleksji nad przywarami naszego społeczeństwa. Tryskający naokoło czarny humor jedynie zwiększa chęć dalszego czytania.

Kinga Jurczyk

Autor: Alek Rogoziński
Tytuł: Teściowe muszą zniknąć
Liczba stron: 352
Wydawnictwo: W.A.B.
Rok wydania: 2020

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *