Taka jak ty – Maureen Lindley

Taka.jak.TyBajka o Kopciuszku jest jedną z najpopularniejszych opowieści dla dzieci. Stała się także najczęstszą inspiracją dla twórców wielu dziedzin sztuki, głównie filmu i literatury. Biedna, poniewierana dziewczyna zostaje nagle najważniejsza i doceniana. Szczęśliwa wiedzie pomyślne życie aż po kres swych dni. Maureen Lindley połączyła bajkę o Kopciuszku z mitem o Syzyfie. Upokarzana, wyśmiewana zyskuje namiastkę szczęścia, by zaraz ją stracić. Po każdym kolejnym kryzysie dziewczyna podnosi się i na nowo wkracza na ścieżkę pomyślności, ale ten głaz jest zbyt ciężki, by mogła go udźwignąć.

Angelina to niewielka miejscowość, w której żyje główna bohaterka powieści, Satomi, z rodzicami – amerykańskim farmerem i matką Japonką. Dziewczyna od najmłodszych lat wyróżnia się nie tylko mieszanym pochodzeniem, ale i nieprzeciętną urodą. Jednak pochodzenie jej matki zaczyna być źle postrzegane, a rok 1940 przynosi już coraz częstsze konflikty na linii amerykańsko-japońskiej. Prześladowana rodzina musi wkrótce zmierzyć się z większym dramatem – 7.12.1941, kiedy spadają bomby na Pearl Harbor. Dekretem prezydenckim wszyscy obywatele, w żyłach których płynie choć kropla japońskiej krwi, zostaną internowani. Życie w obozie to dla Satomi gorzki kawałek chleba. Po odzyskaniu wolności samotna musi radzić sobie w nowych warunkach. Wydaje się, że nad bohaterką ciąży fatum, bo gdy wreszcie poczuje się szczęśliwa, życie znów okrutnie z niej zakpi.

„Taka jak ty” sięga nie tylko do uczuć związanych z pochodzeniem, różnicami kulturowymi, ale przede wszystkim w głąb ludzkich emocji, gdyż pierwsze miejsce zajmuje tu więź matki i córki i siła macierzyńskiej miłości, toksyczne relacje Satomi z ojcem, samotność i poczucie alienacji nastolatki oraz przyjaźń, która pokazana jest w powieści jako wartość najwyższa i najważniejsza.

Powieść Maureen Lindley nie posiada słabych stron. A najmocniejszą jest kreacja Satomi. Bohaterka jakich mało, silna osobowość, niezłomność charakteru, uroda i wola walki czynią tę kobietę prawdziwą wojowniczką. Mimo kilku jej irytujących wad czytelnik kibicuje Sati, życząc jej pomyślności. Autorka jednak pogrywa na uczuciach bohaterki i odbiorców, potęgując wielkie emocje. Sprawia tym samym, że książka z pewnością na dłużej zostanie w pamięci czytelników.

Kinga Młynarska
Ocena: 4,5/5

Tytuł: Taka jak ty („A Girl Like You”)
Autor: Maureen Lindley
Okładka: miękka
Liczba stron: 496
Wydawnictwo: Prószyński i S-ka

About the author
Kinga Młynarska
Mama dwójki urwisów na pełny etat, absolwentka filologii polskiej z pasją, miłośniczka szeroko pojętej kultury i sztuki. Stawia na rozwój. Zwykle uśmiechnięta. Uczy się życia...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *