Tajemniczy przeciwnik – Agatha Christie

tajemniczy-przeciwnik_197833Lubię kryminały. Lubię książki, które trzymają czytelnika w napięciu. Historie, w których wszystko do siebie pasuje, w których koniec z pewnością będzie zaskakujący. Dlatego też lubię czytać powieści Agathy Christie, nazywanej niekiedy Królową Kryminału. Każdą kolejną książkę tej autorki zaczynam czytać z uśmiechem na ustach. „Tajemniczy przeciwnik” jest jedną z pierwszych powieści kryminalnych, jakie wyszły spod pióra Agathy Christie. Czy jest to książka, którą warto przeczytać?

W ręce Amerykanki, Jane Finn, dostają się dokumenty ważne dla rządu brytyjskiego. Od tego momentu za wszelką ceną chcą je odzyskać: pan Brown, znany jako „człowiek związany z bolszewikami”, wywiad oraz bogaty kuzyn dziewczyny. W sam środek afery wpadają Tupence oraz Tommy – dwójka przyjaciół poszukująca pieniędzy oraz marząca o niezwykłych przygodach. Razem znajdą się w wielu niebezpiecznych sytuacjach. Czy uda im się powstrzymać pana Browna?

Nie ma w „Tajemniczym przeciwniku” Herkulesa Poirot. Nie ma również panny Marple. Jest za to dwójka przyjaciół – Tupence oraz Tommy. Są to bohaterowie bardzo sympatyczni. Często, czytając o nich, na moich ustach gościł uśmiech, bo nie dość, że są bardzo zgraną parą, to do tego jakże zabawną! Jak wszyscy bohaterowie nie są oni pozbawieni wad. Najbardziej raziło mnie w zachowaniu Tupence oraz Tommy’ego naiwność oraz chęć posiadania jak największej ilość pieniędzy, co bardzo często szło ze sobą w parze. Kiedy tylko wyczuwali okazję wzbogacenia się dążyli do obranego celu, na nic nie zważając. A to często sprowadzało na nich liczne kłopoty.

Christie po raz kolejny udowodniła, że jej kryminały zasługują na miano jednych z najlepszych. Fabuła „Tajemniczego przeciwnika” została bardzo dobrze skonstruowana. Muszę przyznać, że nie miałam pojęcia, kto jest tajemniczym panem Brownem. Nie umiałam rozwiązać tej zagadki. Dopiero zaskakujące zakończenie sprawiło, że wszystko stało się jasne. Dzięki tym zabiegom Agathy Christie książkę „Tajemniczy przeciwnik” czyta się bardzo szybko. Czytelnik przekręca kolejne kartki powieści, oczekując coraz to bardziej zaskakujących wydarzeń i takowe właśnie otrzymuje.

„Tajemniczy przeciwnik” to bardzo dobry kryminał. Trzymający w napięciu, wywołujący w czytelnika wiele emocji. Jednakże niekiedy naiwność bohaterów, ich ślepe dążenie za pieniędzmi przyćmiewają kunsztowne dopracowanie fabuły przez Agathę Christie. Polecam tę książkę wielbicielom kryminałów, fanom przygód Tupence oraz Tommy’ego. Mimo paru wad tej książki można bardzo miło spędzić czas, rozwiązując razem z dwójką detektywów-amatorów tożsamość pana Browna. I będzie to nie lada wyzwanie!

Anna Masajada
Ocena: 4/5

Tytuł: Tajemniczy przeciwnik
Autor: Agatha Christie
Liczba stron: 304
Wydawnictwo: Dolnośląskie 2013

komentarz

  1. Christie najlepsza – wiadomo! 🙂 Nie wyobrażam sobie wakacji bez jej kryminałów, na szczęście natchnienie twórcze nie opuszczało jej, a ja spokojnie mam jeszcze co czytać w wakacje przez następne kilka lat 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *