Ta, którą znam – Małgorzata Warda

ta-ktora-znamMałgorzata Warda jest jedną z nielicznych autorek popularnych, które w swoich powieściach starają się poruszać niezwykle ważne dla kobiet, czyli swoich czytelniczek, tematy. W „Tej, którą znam” autorka pyta o granice poświęcenia, o wskazywanie winnych, o bycie ofiarą. I nie są to pytania jedynie do rozważań w oparciu o fabułę, ale także bardzo konkretne zagadnienia do dyskusji – 15 z nich autorka umieściła na końcu książki. To wyjątkowo interesujący zabieg, który pokazuje, że literatura jest swego rodzaju odbiciem rzeczywistości, a pisarka świadoma jest jej terapeutycznej funkcji.

Ada – główna bohaterka powieści to aktorka i modelka, która po wielu latach zmuszona jest do powrotu do rodzinnego miasteczka. Dostaje wiadomość, że jej siostra umiera – miała poważny wypadek samochodowy. Autorka powoli dawkuje nam informacje na temat Ady, przenosi w czasie, przerzuca w różne miejsca na świecie. Krok po kroku, strona po stronie układamy całość, poznajemy nie tylko relację sióstr, ale także burzliwy związek ojca z młodszą córką. Dowiadujemy się wreszcie, jaką tajemnicę ukrywa protagonistka.

Najważniejszym tematem poruszanym przez Wardę jest gwałt. Pisarka znakomicie opisuje sytuację kobiet z takim doświadczeniem – brak wsparcia, strach, lęk przed oceną, lekceważenie ze strony policjantów. Ada nie jest w stanie zapomnieć tego, co jej się przydarzyło, ale jednocześnie nie szuka sprawiedliwości – boi się. Żyje z lękiem, a powrót do rodzinnego miasta jeszcze mocniej go potęguje. Jej matka zawsze powtarzała, iż „dorosłość polega na tym, że pozwala się spoczywać w pokoju duchom przeszłości” – ona bardzo szybko dorosła, stała się samodzielna, choć upiory z danych czasów wciąż w niej żyją.

„Ta, którą znam” pokazuje, jak niewypowiedziane winy, nieponiesione kary oraz niedopowiedzenia i niespełnienia prowadzą do tragedii. Pętla kłamstw staje się coraz ciaśniejsza i coraz trudniej ją rozsupłać. Szkoda tylko, że Warda poszła mocno utartą ścieżką – to przecież kolejna opowieść o skrzywdzonej kobiecie, która ucieka w pracę, podróże, dobre życie. I jak zwykle na końcu tej baśni czeka książę i zrozumienie, że rodzina jest najważniejsza.

 

Tytuł: Ta, którą znam

Autorka: Małgorzata Warda

Wydawnictwo: Prószyński i S-ka

Premiera: 13 września 2016

 

About the author
Anna Godzińska
Ukończyła studia doktoranckie na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Szczecińskiego, autorka tekstów o miłości poza fikcją w magazynie Papermint oraz o literaturze w Magazynie Feministycznym Zadra. Fanka kobiet - artystek wszelakich, a przede wszystkim molica książkowa;)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *