Szukając Vivian Maier – John Maloof, Charlie Siskel

7607331.6Sztuka odnaleziona absolutnym przypadkiem. Wśród kontenerów z rozmaitościami, pozbawiona adnotacji, kontekstu, a nawet właściwej sobie materii nadającej ostateczny kształt. Pudła z niewywołanymi kliszami opatrzone były jedyną zdawkową informacją: nazwiskiem i adresem (jednym z wielu) nieznanego twórcy.

Trafił na nie, rozglądając się za zupełnie za czymś innym, John Maloof. Oczarowany znaleziskiem postanowił odnaleźć autora – a właściwie autorkę – genialnych, jego zdaniem, zdjęć. Jego osobiste poszukiwania przekształciły się wkrótce w przedsięwzięcie na o wiele większą skalę. Okazało się bowiem, że o fotografce Vivian Maier nikt, nawet wszechwiedzący Google, nie słyszał. Pierwsze tropy zaprowadziły Maloofa do domów rodzinnych, w których mieszkała artystka, pracując w nich jako… niania.

Wszyscy pytani, otwierali szeroko oczy, słysząc, że opiekunka ich dzieci lub ich opiekunka, jest autorką wybitnych fotografii. Większość z nich nie miała pojęcia, że Maier w ogóle zdarzało się robić zdjęcia. A zdarzało się i to w ogromnych ilościach; sceny z życia codziennego, ludzie na ulicy, dzieci, zwierzęta, widokówki, detale; słowem wszystko co tylko znalazło się w zasięgu jej wzroku i zostało uchwycone przez obiektyw. Zdjęcia zaskakują kunsztem wykonania, ale przede wszystkim wybijającym się z nich poczuciem wrażliwości i jakby głębokiego przeniknięcia przejawów ludzkiej egzystencji. Można je zobaczyć oczywiście w dokumencie Maloofa, w którym zajęły należyte sobie miejsce, stając się największym atutem filmu, aktualnie także w warszawskiej Leica Gallery (do 23 czerwca).

Dokument młodego, pełnego entuzjazmu i zapału Amerykanina przedstawia proces odkrywania sylwetki (nieżyjącej) artystki (amatorki?), o której świadczyć mogą najbardziej pozostawione przez nią rolki negatywów. Światu przyniósł ciekawy obraz, autorowi – światowy rozgłos.

Magdalena Karkiewicz
Ocena: 4,5/6

Reżyseria: John Maloof, Charlie Siskel
Tytuł oryginalny: Finding Vivian Maier
Premiera polska: 9 maja 2014
Produkcja: USA
Występują: John Maloof, Mary Ellen Mark, Phil Donahue
Dystrybutor: Gutek Film

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *