Świat się kurczy – recenzja komiksu „Wszechksięga”

Po świetnie przyjętej, wzruszającej i momentami zabawnej historii o Stasiu i Złej Nodze Tomasz Grządziela zabiera czytelnika do świata rodem ze średniowiecznych manuskryptów. Wydana w ramach Stypendium Gildii (pierwsza nagroda w 2017 roku) „Wszechksięga” wpisuje się w serię „Nowy komiks polski” Wydawnictwa Komiksowego.

Akcja „Wszechksięgi” osadzona jest w jednym ze średniowiecznych królestw stojących u progu katastrofy. Poddani nieudolnego króla Fulgrima żyją w nędzy, a niezadowolenie społeczne sięga zenitu. Na domiar złego świat zaczyna się kurczyć, zwiastując tym samym swój koniec. Ostatnia nadzieja w tytułowej Wszechksiędze, starym manuskrypcie zawierającym odpowiedzi na wszelkie pytania.

Dość prosta, a przy tym przewidywalna historia zdaje się stanowić jedynie pretekst do zabawy warstwą graficzną. O ile bowiem naiwna opowiastka z płaskimi bohaterami może zawodzić (co jest tym bardziej bolesne, jeśli zna się poprzednie komiksy autora, szczególnie przewrotne „Przygody Stasia i Złej Nogi”), o tyle trudno oderwać się od plansz Spella. Artysta wprost odwołuje się do średniowiecznej ilustracji, pełnej symboliki i charakterystycznych przerysowań (np. ważniejsze postaci są na obrazach większe od reszty), filtrując wszystko przez własną wrażliwość. Tym samym pełnym szczegółów planszom nadaje on specyficzną cartoonową „kanciastość”, swój znak rozpoznawczy.

„Wszechksięga” nie jest co prawda najlepszym komiksem w dorobku Tomasza „Spella” Grządzieli, jednak ze względu na wyjątkową warstwę graficzną jest to tytuł godny uwagi. Do polecenia szczególnie tym, którzy poszukują w komiksie ciekawych rozwiązań graficznych.

Karol Sus

Scenariusz: Tomasz Grządziela
Rysunki: Tomasz Grządziela
Wydanie: I
Data wydania: Maj 2018
Seria: Nowy komiks polski
Druk: kolor
Oprawa: twarda
Stron: 96
Cena: 59,90 zł
Wydawnictwo: Wydawnictwo Komiksowe
ISBN: 9788364638824

About the author
Karol Sus
Rocznik ‘88. Absolwent Uniwersytetu Warmińsko- Mazurskiego w Olsztynie. Wychowany na micie amerykańskiego snu. Wciąż jeszcze wierzy, że chcieć – to móc. Wolnościowiec. Kinomaniak, meloman, mól książkowy. Namiętnie czyta komiksy. Szczęśliwy mąż i ojciec.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *