Świadek – Lars Kepler

KEPLER_SWIADEK_fin-01Skandynawia uchodzi za region, w którym równouprawnienie kobiet i mężczyzn to bardzo ważna kwestia. Okazuje się jednak, że nie tylko w sprawach społecznych i politycznych, ale i literackich. Pod pseudonimem „Lars Kepler” kryje się bowiem dwójka autorów: Alexander Ahndoril i Alexandra Coelho Ahndoril. „Świadek” to już trzecia książka w ich dorobku. Kolejna, od której nie można się oderwać.

Kryminał – jako proza gatunkowa – rządzi się swoimi prawami i dość konkretnymi zasadami. Dla fanów tego typu powieści to zalety, dla pozostałych reguły te stanowią swego rodzaju powtarzalność i przewidywalność. Oczywiście – najlepsze książki kryminalne to te, które –  mimo trzymania się pewnego wypracowanego od lat schematu – potrafią zaciekawić i wciągnąć, schodząc niezauważalnie z utartych ścieżek. To właśnie można powiedzieć o „Świadku”.

Nie byłoby kryminału bez detektywa – to jasne. Najlepiej jednak, gdy postać ta nie jest oczywista moralnie, wskazane, by działała trochę na przekór prawu, łamała je, ale w słusznym celu. Tak jest i w tej powieści. Joona Linna to mężczyzna, który nie przebiera w środkach, by dotrzeć do prawdy, udowodnić winę. Uda mu się to i  rozwiąże zagadkę także dzięki ponadprzeciętnej intuicji oraz zbiegom okoliczności działającym na jego korzyść. Tym razem Linna  ma za zadanie rozwikłać sprawę morderstwa w domu dla trudnych nastolatek, w którym agresja i przemoc jest chlebem powszednim. Pozornie słodka dziewczynka może okazać się groźną morderczynią. Detektyw musi rozróżnić tych, którzy chcą przekazać prawdę od tych, którzy szukają tylko czyjejś uwagi. Czy kobieta, która widzi duchy to prawdziwy świadek, czy może tylko szalona i nieszczęśliwa osoba szukająca poklasku? Tropy prowadzą w bardzo konkretnym kierunku, ale…

Właśnie. To, co jest wielkim plusem książki duetu Kepler to te nieoczywistości, zwroty akcji, zmylanie nas – czytelniczki i czytelników, ale przede wszystkim – nieoczekiwane zakończenie. Poza tym autorzy świetnie budują napięcie. Przy pomocy szczegółowych opisów wciągają nas w ten obrzydliwy świat pełen trupów, nieszczęść i świadomości, że w każdej chwili nasze życie może zmienić się całkowicie. Nieuniknioność losu jest nicią, która wiąże każdą z narracji w tym tekście, życie każdego bohatera i bohaterki.

Tytuł: Świadek
Autor: Lars Kepler
Przetłumaczyła: Marta Rey-Radlińska
Wydawnictwo: Czarne
Premiera: 23 października 2013
Liczba stron: 456

About the author
Anna Godzińska
Ukończyła studia doktoranckie na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Szczecińskiego, autorka tekstów o miłości poza fikcją w magazynie Papermint oraz o literaturze w Magazynie Feministycznym Zadra. Fanka kobiet - artystek wszelakich, a przede wszystkim molica książkowa;)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *