Średnie dobrego początki – recenzja komiksu „Deadpool: Classic”

Zbiór czterech historii z naszym ulubionym antybohaterem w roli głównej pokazuje nie tylko jego początki, lecz przede wszystkim to, jak daleką drogę przeszedł, zanim stał się niewątpliwą ikoną popkultury.

DeadpoolC1

Tom otwiera wydany w lutym 1991 roku zeszyt „Nowi Mutanci #98”, w którym po raz pierwszy pojawia się Najemnik z nawijką. Napis na okładce zapowiada go jako „zabójczego”, obok dwóch innych debiutantów. W komiksie Deadpool nie wyróżnia się niczym szczególnym – wtedy wszyscy bohaterowie gadali za dużo – ale wpływ tego komiksu na uniwersum Marvela jest nie do przecenienia. Wskazują na to chociażby niebotyczne kwoty, jakie oryginalny zeszyt osiąga na aukcjach internetowych. Z drugiej strony chociażby twórcy witryny newmutants98.com podważają zasadność kultu, jakim cieszy się ten tytuł. Warto jednak zaznaczyć, że ich krytyka nie ma żadnego związku z jakością komiksu.

deadpoolK1_p1

Lwią część stanowią dwie serie, których głównym bohaterem już jest Wade Wilson: „Deadpool: Goniąc w kółko” i „Deadpool: Grzechy Przeszłości”. Obie zwiastują kształtowanie się postaci, której sznyt nadał Joe Kelly. Ostatni zeszyt z kolekcji, „Deadpool #1”, jest najlepszym w serii, chociaż już wcześniej możemy zobaczyć przebłyski starego, dobrego Deadpoola – przykładem może być dość brutalny żart z olimpijskiego skoczka Grega Louganisa. Poza ostatnim, komiksy są dość mocno osadzone w ówczesnych realiach Marvela, pełno w nich nawiązań do wydarzeń z innych zeszytów, stąd też pierwszą część kolekcji polecałbym traktować bardziej jako coś na półkę niż lekturę, do której będziemy wracać.

deadpoolK1_p2

Rzecz w tym, że… komiks jest świetnie wydany i na półce rzeczywiście nieźle się prezentuje. Poza tym dobrze znać początki swoich ulubionych postaci komiksowych. To trochę jak z Don Kichotem – warto znać, ale czy się tym zaczytywać?  Dzięki pierwszym trzem komiksom możemy zobaczyć, na jaki poziom wyniósł Deadpoola Joe Kelly, i to zaledwie w sześć lat po debiucie. Znajdziemy tu wszystko, co charakterystyczne dla Deadpoola, w tym odniesienia do popkultury, łamanie czwartej ściany oraz teksty w żółtych dymkach.

Łukasz Muniowski

Tytuł oryginału: Deadpool Classic vol. 1
Scenariusz: Rob Liefeld, Fabian Nicieza, Mark Waid, Joe Kelly
Rysunki: Fabian Nicieza, Joe Madureira, Ian Churchill, Lee Weeks, Ken Lashley, Ed McGuiness
Przekład: Oskar Rogowski
Rok wydania: 2017
Wydawca: Egmont

About the author
Łukasz Muniowski
Doktor literatury amerykańskiej. Jego teksty pojawiały się w Krytyce Politycznej, Czasie Kultury, Dwutygodniku i Filozofuj. Mieszka z kilkoma psami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *