Spotkanie autorskie: Hanna Janczak

Hanna Janczak fotoDwa grube warkocze wypuszcza na wiatr

by mogły zawodzić, skręcać pomiędzy światło.

Śnieg na długo położył widok na oknem.

I nie ma zwierzęcia, żeby się przytknąć do miękkiego.

Blisko tylko ten ogień i wciąż do niego wraca.

(„koniec jesieni”)

Serdecznie zapraszamy na spotkanie z wrocławską poetką Hanną Janczak, autorką zbioru „Lekki chłód” (Wyd. Igloo, 2015), które poprowadzi Agnieszka Wolny-Hamkało. Rozmowie towarzyszyć będzie tadd taddeusz na saksofonie.

 

5 marca (sobota), godz. 17:00. Księgarnia Hiszpańska, ul. Szajnochy 5.

lekki chlod okladkaO ZBIORZE:

Napięcia w wierszach Hanny Janczak pochodzą z kontrastów między wymiarem egzystencjalnym tej poezji a jej językiem. Potoczne, intymne doświadczenie związane z byciem matką, córką, kochanką wyrażane jest poprzez język, który precyzyjnie je opisuje: identyfikuje i przyszpila elementy codzienności. Balansowanie pomiędzy językiem potocznym i wysublimowaną, zaskakującą metaforą, czasem przywołaną na zasadzie wolnych skojarzeń – idealnie wyraża idiom współczesnej polskiej poezji. Szczególnie cenne w poezji Janczak jest umiejętne kontrastowanie zmysłowości z ostrością widzenia (siebie i świata). Przy czym tekst osiąga własną linię melodyczną i silny, jakby podskórny rytm, który buduje spójną strukturę i pomaga czytelnikowi wejść w świat literackich peregrynacji. Jest w tych wierszach pierwotna radość zabawy językiem z jednej strony – z drugiej zaś dbałość o precyzję komunikacji. To cenna pozycja, która przynosi przyjemność i wartość poznawczą, rozbudza wyobraźnię i stanowi intelektualne wyzwanie.

Agnieszka Wolny-Hamkało

Hanna Janczak foto 2BIOGRAM AUTORKI:

Hanna Janczak – publikowała w czasopismach Chimera, Lost&Found, Cegle. Jej wiersze można znaleźć również na stronach Helikoptera, Fundacji Karpowicza, Śląskiej Strefy Gender, Piśmie Ludzi Przełomowych. Przygotowała i przedstawiła projekt Elektropoezja podczas Międzynarodowych Dni Teatru we Wrocławiu i na festiwalu Miasto Poezji Lublin 2014.  Wyróżniona w kilku konkursach literackich, w tym w konkursie na muzyczną interpretację wiersza – Port Literacki Wrocław 2015. Laureatka Granitowej Strzały 2015.  Co jeszcze? Na co dzień pracuje w organizacjach pozarządowych na rzecz społeczności lokalnych, chętnie angażuje się w działania z pogranicza literatury, muzyki i edukacji. Zdarza się jej prowadzić warsztaty z poezji współczesnej zarówno dla licealistów, jak i seniorów.  Mieszka we Wrocławiu, jest mamą Antoniego.

About the author
Kinga Młynarska
Mama dwójki urwisów na pełny etat, absolwentka filologii polskiej z pasją, miłośniczka szeroko pojętej kultury i sztuki. Stawia na rozwój. Zwykle uśmiechnięta. Uczy się życia...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *