Smak lata Agnieszki Sikorskiej – Celejewskiej

smak.lata.szuflada.netTrylogię opowiadającą losy kilku przyjaciół autorka zaczęła od „Jest super!”, książki, która trafiła do księgarń w zeszłym roku i przyciągnęła uwagę młodzieży. Na tle mocnej literatury młodzieżowej, zachwyciła urokiem „normalności” oraz kreacją bohaterek, z których każda była różna, ale obie stanowiły obraz „zwyczajnych” dziewczyn, takich, które spotyka się na drodze swojego życia i które łatwo dają się lubić.

Po tomie pierwszym, wydawnictwo Skrzat kazało czytelnikom jednak trochę poczekać na tom drugi, ale na jesieni 2012 i on w końcu pojawił się w księgarniach. Bardzo podoba mi się tytuł „Smak lata”, szczególnie, że nie jest w żaden sposób przesadzony. Lato w wersji książkowej Agnieszki Sikorskiej – Celejewskiej naprawdę smakuje! Od wielu już lat nie miałam okazji spać pod namiotem, ale dzięki tej książce przypomniałam sobie, jak wyglądały poranki po lodowatej nocy w śpiworze, zapach namiotów czy śniadanie jedzone na trawie. , Powieść przypomina również o nastroju festiwali, skupiających młodzież. Będziemy mieć tu koncert Kasi Nosowskiej, zapowiedzi kolejnych wykonawców ustami Jurka Owsiaka czy noce przegadane przy dźwiękach gitar. Agnieszka nie stroni również od tematów, które interesują młodzież: jest mowa o alkoholu, o inicjacji seksualnej, o priorytetach, jakie młodzi ludzie powinni obrać.

Jeśli pragniecie powrotu do swoich młodzieńczych lat, ta książka jest pod tym względem idealna. Podoba mi się plastyczność, z jaką Agnieszka oddała klimat miejsc, do których prowadzi swoich bohaterów. Rozwija również wątki z pierwszego tomu, między innymi miłość Jakuba i Jagody, na którą zanosiło się już od ostatnich stron „Jest super!”. Rozdzielenie dziewczyn z tomu pierwszego jest z dużą korzyścią dla książki i daje możliwość wniknięcia w każdą z bohaterek. „Smak lata” skupia się głównie na Jagodzie, ale nie wątpię, że kolejny tom opowie inną historię.

Jedynym mankamentem wydają się być dydaktyczne wtręty w dialogach bohaterów, które według mnie się niepotrzebne, ponieważ z samego splotu akcji nasuwają się jasne wnioski dla młodych ludzi. Ale to tylko drobiazg, który nie wpływa na odbiór całości. Do przeczytania zachęcam szczególnie młodzież, chociaż mi również przeczytanie „Smaku lata” sprawiło dużą przyjemność i na pewno sięgnę po trzeci tom.

„I wtedy Jagoda przypomniała sobie tę historię, którą kiedyś ktoś jej opowiedział. Było w niej o zakochaniu, które przypomina płomień zapałki: wybucha nagle i jest intensywny, tyle, że szybko gaśnie. Było w niej także o miłości, która jak węgiel rozpala się powoli, ale za to trwale i mocno. Teraz już wiedziała, że to, co się jej przytrafiło, to był płonący węgiel. Palił się, i to jak!”

Małgorzata Warda

Autor: Agnieszka Sikorska- Celejewska

Tytuł: „Smak lata”

Wydawnictwo: Skrzat

Data wydania: 2012

Liczba stron: 136

About the author
Małgorzata Warda
gdyńska pisarka, rzeźbiarka, malarka, autorka kilku powieści, między innymi "Nikt nie widział nikt nie słyszał", "Środek lata" "Dziewczynka, która widziała zbyt wiele". Jej teksty znajdziecie także na jej blogu: www.warda.com.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *