Sławomir Mrożek (1930 – 2013)

sławomir mrozekDziś rano Wydawnictwo Literackie i Oficyna Noir Sur Blanc poinformowały swoich czytelników o śmierci Sławomira Mrożka. Nad ranem 15 sierpnia w Nicei zmarł jeden z najwybitniejszych pisarzy, nie tylko polskich.

Urodził się w Borzęcinie, a w Krakowie ukończył liceum i na tym skończyła się jego edukacja mimo, że podejmował różnego rodzaju studia, żadnych nie ukończył. Zadebiutował w „Przekroju” w 1950 roku, a od 1953 miał tam już swój stały cykl rysunkowy. Pierwsze opowiadania opublikował w 1953 roku, ale największy rozgłos zyskał dopiero w 1964 ze swoim dramatem „Tango”. Z Polski wyemigrował w 1963 roku i wrócił do niej dopiero w 1996. Podczas emigracji mieszkał m.in. we Francji i Stanach Zjednoczonych gdzie cały czas tworzył. W 2002 roku przeszedł udar mózgu i dopiero po długiej rehabilitacji mógł wrócić do pracy. Z Polski wyjechał na stałe w 2008 roku by osiąść w Nicei. Twierdził, że tamtejszy klimat bardziej mu odpowiadał.

Nic lep­sze­go człowiek nie może zro­bić człowieko­wi, niż uwol­nić go od bólu, i nic gor­sze­go, niż mu ból zadać.

Sławomir Mrożek (1930-2013)

Fot. instytutksiazki.pl

About the author
Bartosz Szczygielski
- surowy i marudny redaktor, który oglądałby świat najchętniej z perspektywy dachu psiej budy, oparty o maszynę do pisania. Czyta wszystko, co wpadnie mu w ręce i ogląda wszystko, co wpadnie mu w oko. Chciałby kiedyś przytulić koalę i zobaczyć zorzę polarną – niekoniecznie w tym samym czasie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *