Skrywana przeszłość – Anna Birger

Są szuflady, które na zawsze powinny pozostać zamknięte…

Druga wojna światowa od lat była źródłem inspiracji zarówno dla poetów, jak i prozaików. Zapiski wojenne stanowiły pewną formę nirwany – oczyszczenia z negatywnych wspomnień. Pamiętniki z tego okresu najlepiej opisują realia ówczesnego świata, będąc jednocześnie wiarygodnym źródłem historycznym.  Fragment jednego z nich został przedstawiony z niezwykłej powieści pod tytułem „Skrywania przeszłość” autorstwa Anny Birger.

Pasjonatka historii przenosi nas w czasy drugiej wojny światowej. W świat, w którym zaciera się granica między życiem i śmiercią  a ludzkie życie może w jednej chwili przestać istnieć.  Laura, jako mała dziewczynka traci rodziców. Jej wychowaniem od tej pory zajmuje się babcia, z którą od zawsze dzielił ją mur niezrozumienia. Jako dorosła kobieta zakochuje się w Niemcu i postawia wyjść za niego za mąż. Staruszka jednak nie potrafi zaakceptować tego wyboru. Dlatego niedługo po ślubie dziewczyna wyprowadza się z rodzinnego domu. Po latach dowiaduje się o śmierci babci i pomimo niechęci, decyduje się na uczestnictwo w pogrzebie. Na miejscu okazuje się, że Laura dostała spadek w postaci pamiętników z czasów drugiej wojny światowej. Kobieta postanawia pozostać w Polsce i dowiedzieć się czegoś o tajemniczej przeszłości swojej babki… Jeszcze wtedy nie świadoma tego, iż kilka zeszytów zapisanych starannym pismem odmieni jej życie raz na zawsze…

Książka o walce z przeciwnościami losu, która pomimo ciężkiej tematyki, nie przytłacza. Realistyczne opisy przedstawione w powieści pozwalają przenieść się oczami wyobraźni do czasów wojny. Powieść pełna zarówno scen wzruszających do łez, jak i nagłych i zaskakujących zwrotów akcji. Narracja pierwszo-osobowa dokładnie oddaje emocje bohaterów, a wciągająca fabuła sprawia, że czytelnik może lepiej wczuć się w ich los.

Powieść łamiąca schematy i stereotypy. Ukazuje, że ludzi nie można podzielić na „przyjaciół” i „wrogów”. Czasami najbardziej zaufana osoba potrafi zawieść, a „wróg”- pomóc. Anna Birger nie przedstawia czasów drugiej wojny światowej w auli strachu i lęku, autorka buduje silne charaktery o nonkonformistycznej postawie życiowej, ludzi dokonujących niemalże heroicznych wyczynów. Autorka tym samym pozwala doceniać uroki dnia codziennego, uczy jak cieszyć się życiem i doceniać jego wartość.

„Skrywana przeszłość” nakłania do refleksji związanych z sensem ludzkiej egzystencji.  Anna Birger w umiejętny sposób dotyka kwestii, o których po dziś dzień bardzo ciężko jest mówić. Autorka stawia sobie tym samym nie lada wyzwanie, któremu jednak udaje jej się sprostać. Uświadamia nam, że teraźniejszość jest kontynuacją przeszłości, o której nie wolno jest zapominać.

 

Karolina Serwach
Ocena: 4,5/5

Tytuł: Skrywana przeszłość

Autor: Anna Birger

Liczba stron: 324

Data wydania: 2012

Wydawnictwo: Prószyński i S-ka

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *