Sensei i miłość – Hiromi Kawakami

b19bdf7a9940b2a3f4cd15461999c782Romans starszego mężczyzny i młodej kobiety – typowe, ograny temat.  A jednak można inaczej i to „inaczej” spowodowane jest dwiema przyczynami: po pierwsze rzecz nie dzieje się ani w Europie, ani w Stanach Zjednoczonych, a po drugie – autorką tej opowieści jest Hiromi Kawakami, pisarka, która już niejednokrotnie udowodniła, że potrafi zamienić codzienność w baśń.  I tak też jest w powieści „Sensei i miłość”.

Główna bohaterka to Tsukiko – prawie czterdziestoletnia singielka, która często spędza czas w barach. W jednym z nich trafia na swojego dawnego nauczyciela – siedemdziesięcioletniego Matsumoto, którego nazywa Sensei – jak większość nauczycieli w Japonii. On zamawia to samo, co ona i od tego wszystko się zaczyna. To, co łączy ich na pierwszy rzut oka, to ogromna samotność. Ona nie ma nikogo, poza rodzicami, a od niego wiele lat temu uciekła żona.  Widują się niemal codziennie, ale nie umawiają – tak po prostu wychodzi, że zazwyczaj o tej samej porze i miejscu są oboje. Czasami razem jedzą, często piją sake i rozmawiają lub  milczą.

Punktem przełomowym dla ich relacji jest pojawienie się Takashiego – starego znajomego Tsukiko z czasów licealnych. Kiedyś bardzo mu się podobała, więc teraz korzysta z okazji i zaprasza ją na randki. Jednak coś tu nie gra… Tych dwoje nie powinno być razem i sama bohaterka też tak czuje. Myśl o Sensei uwiera ją jak kamyk w bucie i nie daje spokoju podczas spotkań z Takashim.  W ten sposób zaczyna rozumieć to, co jej się przydarzyło, czyli miłość.

Kawakami jednak nie idzie utartym szlakiem powieści obyczajowych czy komedii romantycznych. Historia ta dekonstruuje całe wyobrażenie na temat relacji między starszym mężczyzną a dużo młodszą od niego kobietą. To zbliżanie się i oddalanie dwojga samotników, decyzje, czasem dla nas niezrozumiałe oraz zachowania pełne szacunku, ale i lęku przed nieznanym. To zupełnie inna od europejskich narracja – nie tu romansowych chwytów, tanich wzruszeń. Miłość może rozwijać się powoli i nie musi rozpoczynać się seksem. „Czy zechciałabyś, Tsukiko, spotykać się ze mną ze świadomością, że pragnę twojej miłości?”

W typowym dla japońskich narracji stylu mamy szczegółowość opisów  dnia codziennego, które od czasu do czasu złamane zostają scenami z pogranicza jawy i snu. Piękna opowieść o miłości i o tym, jak ważny jest drugi człowiek. „Sensei i miłość”  to zanurzenie się w zupełnie innym świecie, jak wejście do czyjegoś snu. Za to właśnie kocham japońską literaturę.

Tytuł: „Sensei i miłość”
Autorka: Hiromi Kawakami
Premiera: maj 2013
Wydawnictwo: W.A.B.
Ilość stron: 239

About the author
Anna Godzińska
Ukończyła studia doktoranckie na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Szczecińskiego, autorka tekstów o miłości poza fikcją w magazynie Papermint oraz o literaturze w Magazynie Feministycznym Zadra. Fanka kobiet - artystek wszelakich, a przede wszystkim molica książkowa;)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *