Roztopy – Jędrzej Pasierski

„Roztopy” Jędrzeja Pasierskiego to kolejna część przygód komisarz Niny Warwiłow. Tym razem akcja mrocznej opowieści rozgrywa się w malutkiej wiosce w Beskidzie Niskim. W tajemniczych okolicznościach znika przyjaciółka komisarz Warwiłow, lekarka z Warszawy. Dociekliwa policjantka nie tylko wyrusza w podróż, realną i metaforyczną, na drugi koniec Polski, ale i podejmuje śledztwo na własną rękę.
Dobry suspens poza stopniowaniem napięcia wymaga też rozmaitych zabiegów przykuwających uwagę czytelnika. W powieści Pasierskiego jest ich wiele. „Roztopy” są połączeniem powieści kryminalnej i obyczajowej. Jednak znajdujemy w nich jeszcze coś: opowieść o dramatycznych powojennych losach Łemków i Polaków oraz wielkiej historii razem z małymi podłościami niszczącymi życie zwykłych ludzi. Pasierskiemu udało się uchwycić, jak niewiele wiemy o specyfice tych terenów i jak szczelne milczenie otacza zło wyrządzone mieszkańcom tych ziem.
Wyjątkowe jest też skoncentrowanie się na warstwie psychologicznej. Pasierski idzie tu śladami klasyków powieści kryminalnej, dla których ważniejsza była zagadka i jej rozwiązanie, aniżeli opisywanie szczegółów pracy policji (choć i to w „Roztopach” znajdujemy). „Niemal każdy glina gromadził wachlarz długów do spłacenia, jak portfel pełen czeków in blanco. Jednak papiery miały swoją wartość do czasu. Wartościowy kontakt, choćby i z Komendy Głównej Policji, tracił na ważności w momencie przejścia na emeryturę. Dlatego z lekkim tylko wahaniem Warwiłow zrealizowała jeden ze swoich „czeków”. Straciła trochę czasu, ale wyciągnęła to w końcu od wysokiego rangą funkcjonariusza KGP. Obietnicę naciśnięcia odpowiednich guzików”. Jednak poza takimi trybutami na rzecz współczesnych narracji policyjno-kryminalnych, obszernie opisujących życie i pracę „glin”, w pozostałej części to solidny kryminał, zapewniający czytelnikowi nie tylko rozrywkę, ale również wymagający pewnego wysiłku intelektualnego.
„Roztopy” to opowieść pełna mrocznych tajemnic i ludzkich sekretów. Dobry powrót do literackiej tradycji.

Autor: Jędrzej Pasierski
Tytuł: Roztopy
Wydawnictwo: Czarne
Rok wydania: 2019

About the author
Ewa Glubińska
historyczka, feministka, wielbicielka herstories pisanych przez życie i tych fikcyjnych również

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *