Recenzja komiksu „Tymek i Mistrz #2”

Scenarzysta Rafał Skarżycki i rysownik Tomasz Lew Leśniak to jeden z bardziej rozpoznawalnych duetów komiksowych w naszym kraju. Autorzy znani są przede wszystkim z kreacji postaci Jeża Jerzego. Sukces odniosło także ich najnowsze dzieło, skierowana do dzieci seria książek „Hej, Jędrek!”. Gdzieś pomiędzy „Jeżem Jerzym” a przygodami sympatycznego chłopca duet powołał do życia Tymka i Mistrza, dwójkę niezwykłych bohaterów, których perypetie pierwotnie publikowane były w latach 2002 – 2004 na łamach „Komiksowa”, dodatku do Gazety Wyborczej.

TiM2

Niespełna rok po zamknięciu „Komiksowa” plansze „Tymka i Mistrza” przejął Egmont, który wydał 6 albumów z komiksami Skarżyckiego i Leśniaka. W ten sposób opublikowano około 1/3 całego materiału. Przez długie jedenaście lat w kwestii dalszych losów „Tymka i Mistrza” panował marazm. Dopiero w 2016 roku Kultura Gniewu wydała pierwsze dwa (z trzech planowanych) tomów zbiorczych. Wydawca jako pierwszy zdecydował się na publikację wszystkich odcinków zabawnego serialu. Wiadomość o tyle istotna, że część z komiksów, które ukażą się w tomie trzecim, będzie materiałem premierowym. Okazuje się bowiem, że sporo odcinków przeleżało w szufladzie Leśniaka, gdyż autorzy, mimo zamknięcia „Komiksowa”, musieli wywiązywać się z umowy i dostarczać redakcji Gazety Wyborczej jeden odcinek tygodniowo, nawet wobec braku widoków na druk.

TiM2_p1

Wszystko, co nowe, czeka czytelnika dopiero w tomie trzecim, który ma ukazać się jeszcze w tym roku i tym samym zamknąć historię rezolutnego Tymka i jego nauczyciela, Mistrza. Zanim jednak będzie dane nam dobrać się do zupełnie nieznanych przygód dzielnej dwójki, można jeszcze raz przeżyć znane z „Komiksowa” opowieści. I nieźle się przy tym uśmiać. Podobnie jak w tomie pierwszym, także i tu będzie można znaleźć fantastyczne historyjki, pełne humoru, zabawnych dialogów, zaskakujących point i po prostu świetnej rozrywki. Tymek nauczy się nowych czarów, Mistrz skonstruuje nowe maszyny, król natrafi na nieoczekiwane problemy, a Psuj i Popsuj po raz kolejny spróbują pokrzyżować szyki głównym bohaterom.

TiM2_p2

Największą trudnością prasowych seriali komiksowych jest oczywiście zachowanie świeżości i oryginalności pomysłów. Pewne mankamenty nie omijają nawet największych twórców tego typu publikacji. Nie inaczej jest w przypadku Skarżyckiego i Leśniaka. Nie wszystkie historyjki są równe i nie wszystkie zaskakują humorem i inteligencją na tym samym poziomie. Trudno zresztą tego oczekiwać. Pamiętać należy o zabójczym terminie jednego komiksu na tydzień. W przypadku dwuplanszowych opowieści stanowi to nie lada wyzwanie, co jest widoczne chociażby w warstwie graficznej. Leśniak maksymalnie upraszcza tła (w części kadrów rezygnując z nich w ogóle), a cartoonowa konwencja pozwala na szybkie rozrysowanie postaci za pomocą kilku pociągnięć ołówka.

TiM2_p3

Nie zapominajmy jednak, że pomimo kilku słabszych odcinków „Tymek i Mistrz” to jedna z lepszych prasowych serii komiksowych ostatnich dwudziestu pięciu lat. Bawi zarówno dobrym, ciętym dowcipem, jak i lekką, nieco zwariowaną cartoonową stylizacją. W sam raz na miłą i niezobowiązującą rozrywkę w niedzielne popołudnie. Do polecenia zarówno młodszym czytelnikom, jak i ich rodzicom. O ile odważą się wkroczyć w magiczny świat magii, potworów i humoru.

Karol Sus

Scenariusz: Rafał Skarżycki
Rysunki: Tomasz Lew Leśniak
Wydanie: I zbiorcze
Data wydania: Listopad 2016
Druk: kolor
Oprawa: twarda
Format: 165 × 235 mm
Stron: 152
Cena: 44,90 zł
Wydawnictwo: Kultura Gniewu
ISBN: 978-83-64858-50-5

About the author
Karol Sus
Rocznik ‘88. Absolwent Uniwersytetu Warmińsko- Mazurskiego w Olsztynie. Wychowany na micie amerykańskiego snu. Wciąż jeszcze wierzy, że chcieć – to móc. Wolnościowiec. Kinomaniak, meloman, mól książkowy. Namiętnie czyta komiksy. Szczęśliwy mąż i ojciec.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *