Recenzja komiksu „Jonah Hex#3: Początki”

Wydawnictwo Egmont prezentuje kolejny, już trzeci, tom przygód Jonaha Hexa, antybohatera rodem z Dzikiego Zachodu, bezwzględnego łowcy nagród, torującego sobie drogę pośród pustkowi i prerii rodzących się Stanów Zjednoczonych Ameryki rewolwerem i pięścią. Album noszący podtytuł „Początki” zbiera zeszyty #13 – 18, które w formie integrala ukazały się za oceanem w 2007 roku.

HEX3

Za cały zamysł serii odpowiada dwóch scenarzystów, Justin Gray oraz Jimmy Palmiotti. Szczególnie drugi z nich jest znany czytelnikom, którzy na bieżąco śledzą polskie wydania komiksów DC Comics. Scenarzysta ten przygotował bowiem serię „All-Star Western” w ramach „New 52” (wydane u nas trzy tomy) oraz ukazującą się nadal serię poświęconą przygodom socjopatki i pomocnicy Jokera, Harley Quinn („Harley Quinn”), którą stworzył wraz z żoną, Amandą Conner.

hex3_p1

Jak sugeruje podtytuł albumu, tym razem autorzy przenoszą czytelników do czasów młodości Jonaha Hexa, rzucając tym samym nieco światła na motywy jego późniejszych działań. Dzieciństwo głównego bohatera nie należało do najszczęśliwszych. Wychowywany przez ojca alkoholika, który na swój, mało umiejętny, sposób starał się, aby syn wyrósł na prawdziwego mężczyznę, Hex szybko stracił wszelkie złudzenia co do współczesnego mu świata. Ostatecznie trafia do społeczności Indian, którzy przyjmują młodzieńca w swe szeregi. Bohater jednak po raz kolejny boleśnie się rozczaruje.

hex3_p2

Po dwóch albumach pełnych krótkich, jednozeszytowych nowelek o przygodach Jonaha Hexa, tom trzeci przynosi nieco dłuższe formy. Na opisywany komiks składają się bowiem dwie dłuższe historie i jedna krótka opowieść. Poza wspomnianymi wcześniej początkami działalności głównego bohatera scenarzyści przygotowali jeszcze jedną historię, która w pewnym stopniu wyjaśnia trudny charakter Hexa. W drugiej, dłuższej opowieści bohater krzyżuje swoje szlaki z młodą kobietą szukającą zemsty. Początkowa obojętność zmienia się w typową relację uczeń – mistrz, aby następnie przerodzić się w dziwną mieszankę miłości i fascynacji. Czy w przyszłości Hex znów spotka tajemniczą, okaleczoną kobietę? Miejmy nadzieję, że tak, gdyż potencjał tej ciekawej postaci z całą pewnością nie został jeszcze wyczerpany.

hex3_p3

Mimo że wraz ze zwróceniem się scenarzystów w stronę nieco dłuższych fabuł w dalszym ciągu na próżno szukać w serii „Jonah Hex” większej głębi, komiks ten pozostaje na dobrym poziomie niezobowiązującej lektury rozrywkowej. Jednocześnie Gray i Palmiotti uchylili nieco więcej drzwi, pozwalając zerknąć czytelnikom głębiej w mroczną duszę bohatera, tym samym sprawiając, że jego przygody przestały być dla odbiorcy obojętne. Oby w następnych tomach tendencja została utrzymana, gdyż konstrukcja bohatera obiecuje znacznie więcej niż zwykłe saloonowe rozróby.

Karol Sus

Scenariusz: Jimmy Palmiotti, Justin Grey
Rysunki: Jordi Bernet
Wydanie: I
Data wydania: Październik 2016
Seria: Jonah Hex
Tytuł oryginału: Jonah Hex Vol. 3
Druk: kolor
Oprawa: miękka ze skrzydełkami
Format: 165×255 mm
Stron: 144
Cena: 49,90 zł
Wydawnictwo: Egmont
ISBN: 9788328118027

About the author
Karol Sus
Rocznik ‘88. Absolwent Uniwersytetu Warmińsko- Mazurskiego w Olsztynie. Wychowany na micie amerykańskiego snu. Wciąż jeszcze wierzy, że chcieć – to móc. Wolnościowiec. Kinomaniak, meloman, mól książkowy. Namiętnie czyta komiksy. Szczęśliwy mąż i ojciec.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *