Recenzja komiksu „Corto Maltese #2: Pod znakiem Koziorożca”

Postać Corta Maltese, głównego bohatera serii komiksów o tym samym tytule, stworzonej przez Hugona Pratta, doskonale wpisuje się w bardzo popularną ostatnio konwencję antybohatera. Mimo że komiks powstał już czterdzieści siedem lat temu, dzięki podejściu do konstrukcji bohatera wciąż pozostaje świeży i intrygujący.

corto_kozio

W kwietniu bieżącego roku nakładem wydawnictwa Egmont ukazał się drugi tom serii, noszący podtytuł „Pod znakiem Koziorożca”. Jest to pierwsza krajowa publikacja tego komiksu. Wcześniej próbę przygotowania polskiej edycji podjął Post, lecz jego wydanie było niepełne i niechronologiczne (ukazało się jedynie pięć z trzynastu albumów).

corto2_p33

„Pod znakiem Koziorożca” jest zbiorem sześciu krótkich opowieści, które, mimo że pozornie niezależne, są ze sobą powiązane. Corto poznaje młodego Brytyjczyka, syna słynnego potentata handlowego, starającego się odnaleźć swą przyrodnią siostrę. Bohater daje się wciągnąć w wir wydarzeń, które mogą sprowadzić na niego wielkie bogactwo. Szybko okaże się jednak, że nie wszystko jest takie, jakim się wydaje, a sam pirat podejmuje grę, której zasad sam do końca nie zna.

corto2_p49

Cyniczny humor, szelmowski uśmiech nieschodzący z ust i wreszcie uwielbienie własnej osoby – trudno oprzeć się bohaterowi. Bądź co bądź Corto jest wyjętym spod prawa piratem, który nie waha się użyć przemocy, mimo to szybko zyskuje sympatię czytelnika. Duża w tym zasługa osobliwego kodeksu moralnego – może nieco wypaczonego – którym posługuje się bohater w swoich poczynaniach. Tym samym „Corto Maltese” wpisuje się w bogatą tradycję powieści łotrzykowskiej, awanturniczych historii spod znaku płaszcza i szpady, pełnych nietuzinkowych bohaterów i ich perypetii, podkolorowanych wątkami fantastycznymi.

Kolejny tom przygód cynicznego pirata nie rozczarowuje, a wręcz rozbudza apetyt na więcej. W tym roku możemy liczyć na jeszcze dwa tomy z serii. Już w sierpniu będzie to „Zawsze trochę dalej”, a następnie, na gwiazdkę, „Przygody celtyckie”. Przed Cortem Maltese jeszcze wiele podróży.

Karol Sus

Scenariusz: Hugo Pratt
Rysunki: Hugo Pratt
Kolor: Patrizia Zanotti
Wydanie: I
Data wydania: Marzec 2017
Seria: Corto Maltese, Mistrzowie Komiksu
Tytuł oryginału: Sous le signe du Capricorne
Rok wydania oryginału: 1979
Wydawca oryginału: Casterman
Druk: kolor
Oprawa: twarda
Format: 216 x 285 mm
Stron: 144
Cena: 79,99 zł
Wydawnictwo: Egmont
ISBN: 9788328116849

About the author
Karol Sus
Rocznik ‘88. Absolwent Uniwersytetu Warmińsko- Mazurskiego w Olsztynie. Wychowany na micie amerykańskiego snu. Wciąż jeszcze wierzy, że chcieć – to móc. Wolnościowiec. Kinomaniak, meloman, mól książkowy. Namiętnie czyta komiksy. Szczęśliwy mąż i ojciec.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *