Ukazujące się w latach 1976–1981 czasopismo „Relax” to ważna część historii polskiego komiksu. To tu publikowali swoje komiksy autorzy, którzy teraz zaliczani są do grona twórców kształtujących ten gatunek w Polsce. „Relax” to także kolejny krok na drodze do otwarcia się naszego kraju na kulturę Zachodu. Mimo że pismo trafiło do sprzedaży w czasach PRL-u, widać tu wyraźne dążenie do osiągnięcia czegoś na wzór francuskiego „Pilote”, bardzo poczytnego ówcześnie magazynu dla dzieci. I choć rodzimy odpowiednik starał się także zadowalać starszego odbiorcę, nie da się ukryć, że gros odbiorców stanowiło jednak dzieci.
Zdawałoby się, że obecnie nie ma już miejsca dla starych, klasycznych komiksów. Szczególnie że antykwariaty i serwisy aukcyjne wciąż pełne są starych wydań sprzedawanych za grosze. Przykład Wydawnictwa Komiksowego i jego wydania komiksów Bogusława Polcha („Funky Koval”, „Ekspedycja” i „Wiedźmin”) pokazał, że odpowiednio podana klasyka wciąż ma wzięcie. Egmont poszedł tym tropem, wydając antologię komiksów z „Relaxu” w wysokiej jakości edycji.
Wydając antologię „Relaxu”, Egmont złożył hołd twórcom, którzy mieli ogromny wpływ na dzisiejszy wygląd rynku komiksowego w Polsce, a także uczcił wydanie tysięcznego komiksu w swojej ofercie. Tomasz Kołodziejczak w wywiadach i na spotkaniach autorskich wielokrotnie podkreślał, że umieszczenie wewnątrz „Slaina”, pierwszego komiksu w Klubie Świata Komiksu, numeru „0001” w większości spotykało się ze śmiechem i pukaniem w czoło. Nikt wówczas nie dawał wiary, że jakiekolwiek wydawnictwo komiksowe może dojść do tak zawrotnej ilości publikacji.
Większość czytelników liczyła na znacznie bardziej spektakularny tytuł, ogromną cegłę z mnóstwem dodatków, szkiców i wywiadów. Powstaje jednak pytanie, czy właśnie publikacja opowieści, które obecni decydenci z wydawnictw (bo nie dotyczy to jedynie Kołodziejczaka, ale większości wydawców, którzy obok bycia biznesmenami są także wiernymi fanami gatunku) z wypiekami na twarzy pochłaniali, jako kilku-, kilkunastoletnie dzieciaki nie jest najlepszym sposobem na uczczenie nie tylko okrągłej liczby komiksów, ale ogólnie drogi, jaką komiks przeszedł od schyłku PRL-u do obecnych czasów.
Antologia wydana przez Egmont cofa czytelnika do złotego czasu komiksu w Polsce, z niebotycznymi nakładami (200 000 to dziś liczba nieosiągalna nawet dla najbardziej kasowych tytułów) i redakcjami, które przecierały ścieżki i wytyczały zupełnie nowe kierunki rozwoju. Do czołowych autorów publikujących w „Relaxie” należeli Marek Szyszko, Janusz Christa, Bogusław Polch, Grzegorz Rosiński czy Tadeusz Baranowski. To właśnie te nazwiska można spotkać w antologii Egmontu, która zbiera trzynaście zróżnicowanych opowieści. Czytelnik znajdzie tu zarówno komiksy utrzymane w konwencji historii szpiegowskich, z pogranicza fantastyki, humoru czy spod znaku płaszcza i szpady.
Choć dla części czytelników „Relax” to nawet nie historia, a wręcz prehistoria polskiego komiksu, opowieści zawarte w antologii zaskakująco dobrze zniosły upływ czasu. Owszem, dziś komiksy tworzy się w zupełnie inny sposób, inaczej wygląda prowadzenie narracji, rozplanowanie kadrów czy nawet konstrukcja dialogów, ale nie zmienia to faktu, że większość komiksów czyta się bez uczucia obcowania z antykami. Czego nie da się powiedzieć o każdym polskim klasyku.
Tomasz Kołodziejczak zapowiedział już możliwość kontynuacji antologii. Wszystko zależy od zainteresowania czytelników. Materiału zostało jeszcze sporo, choć ze względu na utrudniony kontakt z niektórymi spadkobiercami lub brak dobrej jakości oryginalnych plansz zadanie dla wydawcy nie jest łatwe. Oby kolejny tom miał szansę się ukazać. Byle nie jako album numer 2000.
Karol Sus
Scenariusz: Ryszard Siwanowicz, Stanisław Majewski, Tadeusz Baranowski, Ryszard Bańkowicz, Janusz Christa, Elżbieta Dobrzyńska, Cezary Chlebowski, Andrzej Sawicki, Stefan Weinfeld, Maria Olszewska
Rysunki: Bogusław Polch, Grzegorz Rosiński, Tadeusz Baranowski, Jerzy Wróblewski, Janusz Christa, Marek Szyszko
Okładka: Grzegorz Rosiński, Bogusław Polch, Jerzy Wróblewski, Janusz Christa, Tadeusz Baranowski
Publicystyka: Tomasz Kołodziejczak, Adam Rusek
Wydanie: I zbiorcze
Data wydania: Październik 2016
Seria: Relax, Klasyka Polskiego Komiksu
Druk: kolor
Oprawa: twarda
Format: 210×290 mm
Stron: 168
Cena: 79,99 zł
Wydawnictwo: Egmont
ISBN: 9788328116504