Ptakologia – Sy Montgomery

ptakologia

Ornitologia to dział nauki zajmujący się ptakami, przede wszystkim ich biologią, zwyczajami i życiem społecznym. Jak jednak określić hobby polegające nie tylko na podpatrywaniu ptaków, lecz także życiu z nimi i dbaniu o nie? Pisarka Sy Montgomery proponuje wymyślone przez pewną pastorkę urocze określenie „ptakologia”.

W siedmiu rozdziałach autorka opisuje swoje spotkania ze zwykłymi i niezwykłymi gatunkami ptaków. Są tu więc współczesne dinozaury – kazuary, malutkie kolibry, kolorowe papugi i głodne krwi sokoły, a obok nich teoretycznie całkiem zwyczajne gołębie czy wrony. Książkę otwierają jednak kury, rozdział o nich jest zaś najbardziej zachwycający. Te w mniemaniu większości głupawe stworzenia nawiązują silne relacje i komunikują się w bardzo zaawansowany sposób. Autorka, chociaż poznała najróżniejsze zwierzęta, wydaje się wyjątkowo zachwycona swoimi Damami. Samo określenie pokazuje, że odnosi się do nich z szacunkiem, a jako wegetarianka nigdy nie myśli o nich w kategoriach produktów na rosół czy grilla.

Przez swoje podejście do zjadania zwierząt, że tak to niezgrabnie określę, Montgomery ma szczególny problem z sokolnictwem. Ptaki te muszą polować, samo karmienie nie wystarczy, dlatego też autorka długo bije się z myślami, czy poświęcać uwagę tym zwierzętom. Rezultatów tej wewnętrznej walki oczywiście nie zdradzę, żeby nie psuć potencjalnym czytelnikom lektury. Kazuary również stanowią wyzwanie – bardzo sprytne i ostrożne, przez co trudno je w ogóle zobaczyć. Te ogromne ptaki, mogące z łatwością zabić człowieka, to specjaliści od ukrywania się i ucieczki. Tak, to nie malutkie koliberki, ale potężne kazuary umykają oku autorki. Gołębie niezmiennie zachwycają ją swoją organizacją i pamięcią, chociaż dla większości z nas ptaki te są pospolitymi szkodnikami, szpecącymi nasze osiedla. Papugi zaskakują poczuciem rytmu, a wrony niebywałą inteligencją.

Według Montgomery warto spojrzeć na ptaki przychylniejszym okiem. Choćby dlatego, że to o wiele bardziej skomplikowane stworzenia, niż nam się wydaje. Każde zwierzę jest wyjątkowe, każde należy traktować indywidualnie – niby wszyscy to wiedzą, jednak gdy traktujemy je jako odległe nam stworzenia bądź też przyszły posiłek, dosyć łatwo o tym zapomnieć. Montgomery z humorem i entuzjazmem pokazuje, jak wartościowym doświadczeniem jest obcowanie ze zwierzętami tak wizualnie i genetycznie odmiennymi od nas jak ptaki. „Ptakologia” to książka, która oczaruje każdego miłośnika przyrody.

Tytuł: Ptakologia

Tytuł oryginalny: Birdology

Autor: Sy Montgomery

Przekład: Adam Pluszka

Liczba stron: 413

Rok wydania: 2018

Wydawca: Marginesy

About the author
Łukasz Muniowski
Doktor literatury amerykańskiej. Jego teksty pojawiały się w Krytyce Politycznej, Czasie Kultury, Dwutygodniku i Filozofuj. Mieszka z kilkoma psami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *