Przejęcie – Wojciech Chmielarz

przejęcieWojciech Chmielarz jest jednym z najbardziej niedocenionych pisarzy gatunkowych. Niezauważany przez czytelników i czytelniczki istnieje na rynku w cieniu Miłoszewskiego i Krajewskiego. Szkoda ogromna, bo autor z książki na książkę jest coraz lepszy. „Przejęcie” – jego trzecia powieść z komisarzem Mortką w roli głównej – to znakomite połączenie kilku wątków, kalejdoskop nietuzinkowych postaci i realistyczne tło.

Rzecz zaczyna się od informacji zawartej w formie przypominającej dziennikarski news – stanowi wprowadzenie do późniejszej narracji. W Kolumbii, w luksusowym hotelu grupa Polaków dowiaduje się, że zamiast brać udział w reklamie coca-coli ma przemycać kokainę. Rajskie tło i perspektywa zabawy zmieniają się momentalnie w piekło na ziemi. Po kilku latach w Warszawie na jednym z mostów zostaje znalezione ciało przedsiębiorcy. Wszystkie tropy prowadzą do gangów narkotykowych działających w Ameryce Południowej. Na tym jednak nie koniec – lista zagadek kryminalnych wzbogacona jest jeszcze o martwe kobiety, które znajdowane są w swoich mieszkaniach i wszystko pozornie wskazuje na śmierć samobójczą.

Dochodzenie w sprawie tych przestępstw prowadzi Jakub Mortka, który znakomicie łączy elementy tej kryminalnej układanki. Ma on oczywiście cechy typowego głównego bohatera powieści gatunkowej – jest zmęczony życiem, obarczony problemami zdrowotnymi i nową partnerką. Sucha – to ona bowiem wprowadzona zostaje do powieściowego komisariatu – jest daleką od stereotypów postacią. Chmielarzowi udało się stworzyć protagonistkę niezwykle tajemniczą, dla której warto sięgnąć po kolejny jego kryminał. Biografie wszystkich policjantów i policjantek są zresztą niezwykle interesujące – dowiadujemy się o nich coraz więcej z każdą powieścią.

Autor „Przejęcia” właśnie poprzez znakomicie rozpisane życiorysy bohaterów i bohaterek pokazuje wiele ważnych problemów społecznych współczesnej Polski. Jest tu więc i przemoc domowa, i pracoholizm, i brak bliższych relacji w związkach, i samotność. Chmielarz unika stereotypów, dlatego też postaci Innych, którzy się u niego pojawiają, dalekie są od uproszczeń. Postać geja czy kobiety w policji nie jest jednoznaczna czy przewidywalna.

Najnowsza powieść Chmielarza to znakomicie poprowadzona intryga, wciąga i nie pozwala o sobie zapomnieć. Liczę jednak na to, że autor – wzorem skandynawskich mistrzów – bardziej rozwinie elementy społeczne. Wątek partnerki Mortki oraz przemocy domowej u policjantów stanowią dobry punkt wyjścia do kontynuacji w następnej powieści, na którą czekam z niecierpliwością.

Anna Godzińska

Tytuł: Przejęcie
Autor: Wojciech Chmielarz
Wydawnictwo: Czarne
Premiera: 12 listopada 2014

About the author
Anna Godzińska
Ukończyła studia doktoranckie na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Szczecińskiego, autorka tekstów o miłości poza fikcją w magazynie Papermint oraz o literaturze w Magazynie Feministycznym Zadra. Fanka kobiet - artystek wszelakich, a przede wszystkim molica książkowa;)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *