Przedsiębiorczy superbohater – recenzja komiksu „Amazing Spider-Man #4: Nocna zmiana”

Czwarty tom Amazing Spider-Mana, zawierający trzy zeszyty regularnej serii (16-18) oraz Annual, domyka trzecią serię tego tytułu i przygotowuje pole dla Tajnych wojen. Nie ma w nim przewrotowych wydarzeń, ale Dan Slott i Christos Gage prezentują scenariusz, który doskonale równoważy prywatne życie Petera Parkera i bohaterskie wyczyny Spider-Mana.

Z jednej strony mamy więc sercowe perypetie, które znajdują tu pewne domknięcie. Mamy też sprawę zawodową – firma Petera, Parker Industries, startuje w przetargu na więzienie dla superłotrów. Ten nowoczesny ośrodek resocjalizacyjny ma w bezpiecznych warunkach przywracać groźnych przestępców na łono społeczeństwa. Co prawda każdy czytelnik komiksów wie, że nie jest to dobry pomysł, jednak skoro i tak ktoś ma to zaprojektować, to czy właśnie Parker nie jest ekspertem od superłotrów? Niemniej musi uważać na konkurencję, bo chrapkę na kontrakt ma też Liz Allen, była żona Harry’ego Osborna, która nie zamierza grać czysto. Tu Peter Parker i Spider-Man mogą na szczęście pomóc sobie nawzajem. Gdyby problemów z kobietami było jeszcze mało, to do miasta wraca Felicia Hardy alias Czarna Kotka, która pragnie odzyskać to, co jej się należy – a przynajmniej to, do czego rości sobie prawo.

Nocna zmiana nie jest komiksem znaczącym ani szczególnym. Wątki w nim poruszone nie wydają się wpływać na świat Spider-Mana czy Petera Parkera. Mamy tu trochę akcji, nieco humoru, heroicznej wzniosłości itd., ale szybko zapomina się o tym albumie. Dodatkowo dostajemy trzy króciutkie historie zebrane w Annual, które… cóż, znajdą na pewno zwolenników, bo bywają zabawne i zgrabne, lecz trudno patrzeć na Nocną zmianę przez ich pryzmat, wszak pełnią tylko rolę dodatku do dość krótkiego tym razem zbioru.

Trzecia seria Amazing Spider-Man była stosunkowo krótka (18 zeszytów, zebranych w tym wydaniu w 4 tomy), lecz miała intensywne momenty. Nocna zmiana jest od nich wolna, to moment wyciszenia przed burzą nadchodzących wydarzeń, czyli Tajnymi wojnami. Jeśli jesteście fanami Spider-Mana, możecie uzupełnić kolekcję o ten album, ale jeśli szukacie mocnych tytułów, może on was rozczarować.

Aleksander Krukowski

Scenariusz: Dan Slott, Christos Gage
Rysunki: Humberto Ramos
Wydanie: I
Data wydania: 19 Wrzesień 2018
Druk: kolor
Oprawa: miękka ze skrzydełkami
Format: 170×260 mm
Stron: 108
Cena: 39,99 zł
Wydawnictwo: Egmont
ISBN: 9788328126770

About the author
Aleksander Krukowski
Literaturoznawca, krytyk literacki i tłumacz. Wytrwały recenzent książek i komiksów, publikujący w różnych zakątkach internetu. Fan Granta Morrisona, Alana Moore'a, Warrena Ellisa i Neila Gaimana, chętnie sięgający po komiksy spoza swojej strefy komfortu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *