Portret pani Charbuque. Asystentka pisarza fantasy – Jeffrey Ford

Portret pani CharboqueGdy mamy dość codziennej rutyny, czasami pragniemy przenieść się do zupełnie innej rzeczywistości. Cóż innego nam w tym pomoże, jeżeli nie książki? Kolejna część z serii „Uczta wyobraźni” wydawnictwa MAG – „Portret pani Charbuque. Asystentka pisarza fantasy” autorstwa Jeffreya Forda przenosi Czytelnika w surrealistyczny świat, pozbawiony logiki, przepełniony przedziwnymi postaciami i niewiarygodnymi zdarzeniami.

„Portret pani Charbuque. Asystentka pisarza fantasy” składa się z dwóch części. W pierwszej z nich zostały zamieszczone opowiadania autora, natomiast w drugiej jego powieść. Jest to tajemnicza i nastrojowa historia o portreciście Piero Piambo, który otrzymuje zlecenie inne od wszystkich. Jego zadaniem jest namalowanie portretu pani Charbuque, bogatej i skrytej kobiety, która stawia przed artystą jeden warunek: może zadawać jej pytania na dowolny temat, ale pod żadnym pozorem nie wolno mu jej zobaczyć. Piambo po długim namyśle podejmuje się zrealizowania tego niezwykłego zlecenia.

Jeffrey Ford w swojej książce umieścił opowiadania napisane w przeróżnych gatunkach. Znajdziemy w nich całą plejadę rodzajów literackich, poczynając od fantasy, poprzez science fiction, kończąc na odmianach horroru. W związku z tak dużą odmiennością tekstów różnorodna jest także ich jakość. Niektóre są lepsze, inne gorsze, wydaje mi się jednak, że tak naprawdę każdemu przypadnie coś do gustu.

Autora należy pochwalić za kreowanie świata przedstawionego. Jest on w tym naprawdę świetny! Zabiera swoich czytelników w podróż w kosmos, w surrealistyczne miejsca, ale także na naszą planetę Ziemię, gdzie dzieją się niezwykłe rzeczy. Warci zauważenia w całym ogromie niezwykłości, jaka bije z książki Forda, są również bohaterowie. Różnorodni, osobliwi i nietypowi sprawiają, że lektura staje się jeszcze bardziej intrygująca.

Powieść „Portret pani Charbuque” od pierwszej strony trzyma czytelnika w niepewności. Jest bardzo tajemnicza, intrygująca i wciągająca. Została ona kunsztownie zaplanowana, akcja rozwija się w niej nieśpiesznie, stopniowo, przygotowując nas na zaskakujące zakończenie.  Powieść Forda zadowoli nie tylko tych, którzy szukają dobrej, niebanalnej historii, ale również miłośników bogatego języka, wypełnionego metaforami i poetyckimi opisami obrazów.

Klimatyczna, surrealistyczna, niezwykła i niebanalna – tymi kilkoma słowami można opisać dzieło Jeffreya Forda. Dzięki wyobraźni udało mu się stworzyć coś cudownego. Jego opowiadania i powieść zabierają czytelnika w niezwykły świat, pozbawiony wszelkich ograniczeń, gdzie wszystko jest możliwe. Teraz decyzja należy do Was, czy dacie się zaprosić w podróż do tego groteskowego i baśniowego świata.

Anna Masajada
Ocena: 5/5

Tytuł: Portret pani Charbuque. Asystentka pisarza fantasy
Autor: Jeffrey Ford
Liczba stron: 528
Wydawnictwo: MAG

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *