Pieniądze – Pablo García Casado

pieniadze-wwwWśród nominacji do tytułu Europejskiego Poety Wolności nie mogło zabraknąć również hiszpańskiego przedstawiciela. I tak reprezentant nowego pokolenia poetyckiego Pablo Garcia Casado znalazł się w finale gdańskiego konkursu z tomikiem „Pieniądze”.

Bohaterowie „W pocie czoła” (tytuł I części powieści Casada) gonią za pieniędzmi i przez nie wpadają w „Pułapki” (tytuł II części). Jednak oni tu nie zarabiają, nie zyskują – przeciwnie. Człowiek z poezji hiszpańskiego autora to istota, której zawsze źle się wiedzie. Traci pracę, interesy nie idą najlepiej, jest oszukiwany (finansowo), okradany, wplątany w sieć długów itp. Wszystkie utwory Casada traktują o mniejszym bądź większym upadku człowieka, do którego przyczynia się brak pieniędzy.

W tym świecie materialnym zagubił się człowiek, zaburzone zostały relacje międzyludzkie, zerwane więzi. Rodzinę integrują zakupy w centrach handlowych, miłość wyznaje się za pomocą kart kredytowych. Ale Casado byłby niesprawiedliwy i raczej banalny, gdyby pokazywał wyłącznie tę stronę życia. Dlatego skupił się na tych, którzy pieniędzy nie mają. I tu uderza samotność biednych. Pojawiają się w tych wierszach sami, w pojedynkę zmagają się z utratą pracy czy zadłużeniem.

Bohaterowie „Pieniędzy” to, niestety, bardzo dobrze nam znani ludzie, a właściwie doskonale znane nam kłopoty. Flesze, w których są ukazywani, to surowy, ale szczery obraz rzeczywistości. Każdy utwór to dramat postaci. Casado podkreśla swoja poezją, że pogoń za pieniędzmi niesie smutne konsekwencje, np. porzucone marzenia, niespełnione ambicje, nietrwałe związki. Ale udowadnia także, że bez środków materialnych niemożliwe jest życie, szczęście. Wniosek zatem nasuwa się jeden: pieniądze to najwyższa forma zniewolenia, od której nie ma ucieczki, chyba że na dno.

Wiersze Casada to właściwie miniatury pisane prozą poetycką, utwory-flesze zatrzymujące bohatera w konkretnej sytuacji. To sceny z życia zwykłych obywateli, którzy są ofiarą tytułowych pieniędzy, oszustw, systemu, ukazani jako trybiki wielkiej maszyny napędzanej mamoną. To dość krótkie teksty, ale trafiające w sedno opisywanych kwestii. Lapidarność doprowadzona do perfekcji – w kilku zaledwie zdaniach Casado przedstawia sytuację, emocje, tło, wnioski.

Kinga Młynarska

  1. Tytuł: Pieniądze
  2. Autor: Pablo García Casado
  3. Okładka: miękka
  4. Liczba stron: 96
  5. Data wydania: 2011
  6. Wydawnictwo: słowo / obraz terytoria
About the author
Kinga Młynarska
Mama dwójki urwisów na pełny etat, absolwentka filologii polskiej z pasją, miłośniczka szeroko pojętej kultury i sztuki. Stawia na rozwój. Zwykle uśmiechnięta. Uczy się życia...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *