PATRONAT SZUFLADY: „Zdradzona” Kiera Cass

Dlatego przestrzegamy naszych praw, Koroanie, bo jeśli złamiemy jedno, złamiemy je wszystkie (s. 7).

W imię miłości człowiek jest gotowy do wielu poświęceń, nawet gdy na szali leży korona i tron. Lady Hollis Brite nie wahała się wybrać życia przepełnionego miłością ponad dworskie intrygi i spiski, lecz musiała zapłacić wysoką cenę, zostając ze złamanym sercem.

Poprzez pozłacane sale pałacu do kamiennego zamku na obczyźnie – „Zdradzona” Kiery Cass zabiera nas w podróż, w której do końca nie jest pewne, kto jest prawdziwym wrogiem.

Po tragedii, jaka rozegrała się na jej własnym weselu, Hollis wyrusza do Izolty wraz z pozostałymi przy życiu członkami rodziny. Pragnie pogodzić się ze stratą, a także wymierzyć sprawiedliwość tym, którzy zawinili.

Schronienie odnajduje u Eastoffe’ów, przyjmujących ją bardzo ciepło i serdecznie. Wyjątkiem jest Etan, który okazuje jej pogardę oraz całkowity brak zaufania. Również służba ujawnia wyraźny brak szacunku i potępia pochodzenie Hollis. Jednak dama nie załamuje się, krok po kroku zyskując sympatię otaczających ją ludzi, w tym młodego rycerza. Z czasem między tą dwójką rodzi się szczególna przyjaźń, zdolna złagodzić ból złamanego serca. Spokój nie trwa długo, gdyż do rodu Eastoffe’ów przybywa zaproszenie na uroczystość od króla Izolty, podejrzewanego o okrutny mord na rodzinie głównej bohaterki. Nie jest to jedyna zbrodnia, o jaką potajemnie oskarża się monarchę, dlatego coraz więcej osób skrycie pragnie jego detronizacji. Nieświadomie dziewczyna zostaje wciągnięta w intrygę, która wpłynie na losy obu królestw.

Gdy rozpoczynamy przygodę z Hollis, mamy do czynienia z rozpieszczoną i trochę płytką panienką, której ulubionym zajęciem jest strojenie się i taniec. Z czasem staje się pewną siebie kobietą, pragnącą być kimś więcej niż tylko ozdobą towarzystwa. Po przeżytym nieszczęściu nie straciła pogody ducha, wciąż wierząc w lepsze jutro. Zmaganie się z licznymi uprzedzeniami ze strony Izoltan jedynie umocniło jej charakter. Jedną z wad, jakie posiada, jest naiwność, która pozostała mimo rozwoju wydarzeń. Choć w poprzednim tomie najlepsza przyjaciółka wbiła dziewczynie nóż w plecy, ona nie uznała tego za zdradę. Po opuszczeniu kraju cieszyła się z powodzenia, jakie zdobyła Delia Grace, mimo że otrzymała je dzięki upadkowi Hollis.

Pozostali bohaterowie również odnajdują miejsce w sercu czytelnika. Ważną rolę odgrywa Etan, początkowo będący wrogo nastawiony do dziewczyny. Z powodu ciągłego napięcia zachowywał się jak gbur i prostak, wiecznie szukający powodu do kłótni. Z czasem stał się bardziej otwarty i nauczył się jej ufać. Ukazał swe łagodne i przyjazne oblicze, które łatwo było pokochać. Oprócz niego wpływ na historię ma też Lady Eastfolle, która przygarnęła zranioną dziewczynę pod matczyne skrzydła, będąca uosobieniem dobroci. Scarlet, naoczny świadek tragicznych wydarzeń, jest prawdziwą przyjaciółką i wspiera protagonistkę. Niestety, czasami można odnieść wrażenie, że służy ona głównie do ukazania, jaką cudowną osobą jest Hollis, co irytuje czytelnika.

„Zdradzona” autorstwa Kiery Cass to drugi tom dylogii „The Betrothed”. Jako kontynuacja wypada dużo lepiej niż poprzednia część. Akcja rozpoczyna się w miejscu, w którym się wcześniej zakończyła, co sprawia, że bez zbędnych wstępów zostajemy wciągnięci w liczne wydarzenia i dramaty. Nie występuje w niej zbyt wiele opisów, co tym samym umożliwia szybkie tempo czytania. Niestety, traci na tym świat wykreowany przez autorkę. Dużą zaletę stanowią dialogi, szczególnie te prowadzone między Hollis a Etanem. Ich słowne potyczki rozbawiają i wprowadzają w dobry nastrój. Z kolei największą wadą historii są przeprowadzone w niej intrygi. Mają nieprzemyślany i dość infantylny charakter. Zwłaszcza zakończenie książki okazało się jedną wielką pomyłką, pozbawioną realizmu i sensu.

Mimo wielu wad, „Zdradzona” Kiery Cass jest udaną kontynuacją, o wiele ciekawszą od poprzedniej części. Poleciłabym ją dziewczynkom wkraczającym w nastoletni wiek, które w głębi serca marzą, aby zostać księżniczkami.

Kinga Jurczyk

Tytuł: Zdradzona
Autorka: Kiera Cass
Seria: Narzeczona #2
Przełożyła: Małgorzata Kaczarowska
Liczba stron: 312
Wydawnictwo: Jaguar
Rok wydania: 2021

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *