PATRONAT SZUFLADY: Tariq Ali „Sułtan z Palermo”

Z wielką przyjemnością przedstawiamy Wam PATRONAT SZUFLADY – powieść Tariqa Alego „Sułtan z Palermo”, która ukaże się 17 marca nakładem Wydawnictwa LAMBOOK. Polecamy!

Wspaniale i żywiołowo opowiedziana historia o intrygach, miłości, rebelii i manipulacji.
The Guardian

Powieść przesycona jest scenami i obrazami ukazującymi wielokulturowość i niejednoznaczność cywilizacyjną Sycylii tamtych czasów, którym kres kładą spory religijne. Pouczająca i piękna książka, bardzo pożyteczna właśnie dziś, kiedy podobna niejednoznaczność przekształca się często w krwawe konflikty.

prof. Marek Dziekan

sułtan poprawiny.indd

„Sułtan z Palermo” to czwarta (po „W cieniu drzewa granatu”, „Księdze Saladyna” oraz „Kobiecie z kamienia”) z pięciu części cyklu „Kwintet Muzułmański” – serii powieści historycznych o losach muzułmańskich władców i arystokratów, która została przetłumaczona na kilkanaście języków.

Palermo, rok 1153. Sycylię, znajdującą się pod panowaniem Rogera II – najbardziej wschodniego ze wszystkich chrześcijańskich władców – wciąż jeszcze licznie zamieszkują muzułmanie. Pomimo przychylności króla i jego oddania kulturze arabskiej, ich los na Sycylii jest przesądzony. Gdy staje się jasne, że współistniejące dotąd światy islamu i chrześcijaństwa nie mogą dłużej przetrwać w harmonii, Muhammad al-Idrisi, nadworny kartograf i przyjaciel władcy, musi opowiedzieć się po jednej ze stron. Rozdarty między bliskim przywiązaniem do sułtana a lojalnością wobec swoich współwyznawców, szuka zapomnienia w ramionach dawnej ukochanej. Okazuje się jednak, że odzyskanej miłości brak dawnego żaru, rodzinna idylla to fikcja a przed trudnymi wyborami nie można uciec.

Fragment książki:

W czasie pierwszego roku spędzonego w bibliotece Al-Idrisi był często wzywany przez sułtana i
musiał opowiadać o swoich lekturach. Sułtan Rudżir nie był wysokim mężczyzną, poruszał się w
dziwnie sprężysty sposób, a kiedy się ekscytował, jego ręce kołysały się jak żagle podczas sztormu.
Jego serdeczność ujęła uczonego.
– Cóż poczniesz z wiedzą, którą tu zgromadziłeś, Al-Idrisi?
Możesz uczyć swoje i moje dzieci, ale czy to ci wystarczy? – spytał go pewnego razu.
Al-Idrisi przypomniał sobie, z jakimi obawami mówił władcy o swoich ambicjach.
– Za twoim pozwoleniem chciałbym stworzyć uniwersalną geografię. Naniosę znajomy nam świat na
mapę i poszukam ziem, które wciąż są jeszcze nieodkryte. To może być wielce pożyteczne dla kupców
i żeglarzy. Nasze miasto to centrum świata i tu zacznę zbierać informacje. Handlarze i podróżnicy
zatrzymujący się u nas w drodze na Zachód lub Wschód mogą mi dostarczyć wielu cennych
wskazówek.
Nie umknęło wtedy jego uwagi zadowolenie malujące się na twarzy sułtana. Władca od razu posłał po
hadżiba i poinstruował go, by Diwan wypłacał uczonemu Muhammadowi al-Idrisiemu co miesiąc
sumę dziesięciu tarisów, a także zapewnił mu zakwaterowanie blisko pałacu. Hadżib skłonił się z
zamiarem opuszczenia komnaty, gdy Rudżir dodał jeszcze:
– Al-Idrisi będzie także potrzebować statku z kapitanem gotowym na każdą przygodę. Znajdźcie
kogoś takiego.
Wtedy uczony upadł na kolana i ucałował dłonie sułtana. Hojność Rudżira nie mieściła mu się wprost
w głowie, jednocześnie jednak niepokoił się, jak to zostanie odebrane poza murami pałacu.

Tariq Ali (ur. 1943 w Lahore)

Tariq-Ali1Brytyjczyk pakistańskiego pochodzenia, absolwent Oxfordu, pisarz, politolog, filozof i reżyser. Autor kilkunastu książek poświęconych historii powszechnej i polityce oraz licznych scenariuszy filmowych i teatralnych. Redaktor naczelny magazynu „New Left Review” i publicysta związany z „The Guardian” oraz BBC Radio.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *