PATRONAT SZUFLADY: „Narzeczona” Kiera Cass

Kiera Cass to amerykańska pisarka poczytnej pięciotomowej serii dla młodzieży „Selekcja”, która skupia się wokół dziewcząt walczących o życie przy boku czarującego księcia Maxona. Historia zdobyła tak szeroki rozgłos, że w tym roku Netflix zapowiedział ekranizację pierwszej części – „Rywalki”. Autorka ma swoim koncie także powieść „Syrena” oraz tegoroczną premierę – „Narzeczoną”.

Główna bohaterka, lady Hollis Brite, przez nieuwagę w tańcu trafia prosto w ręce króla Koroanii, Jamesona. Jej naturalność i pozytywne usposobienie od pierwszej chwili robią na nim wrażenie, przez co zaczyna walczyć o względy młodej dziewczyny. Życie ulubienicy króla jest usłane różami. Hollis otrzymuje najpiękniejsze suknie, wartościowe prezenty, a co więcej, zasiada obok władcy podczas spotkań, np. z imigrantami. Kiedy na dworze rozchodzą się plotki o niedługich zaręczynach lady i Jamesona, bohaterka musi zdecydować, co tak naprawdę jest dla niej najważniejsze.

W fikcyjnej krainie przedstawionej przez Kiere Cass liczą się dworskie zabawy, intrygi i zadowalanie króla. Mogłoby się wydawać, że największą rolę będzie odgrywała miłość i poszukiwanie spełnienia, ale uczucia mają drugorzędne znaczenie. Rozwijający się związek Hollis i Jamesona nie budzi w nich porywów namiętności i pełni szczęścia. Wyczuwalna kalkulacja nie pozwala na stworzenie głębokiej relacji, gdyż na pierwszym miejscu dla króla jest Koroania, przedłużenie dynastii i zapewnienie poddanym spokoju i bezpieczeństwa. Fabuła powieści skupia się raczej na wątpliwościach głównej bohaterki, jej przemyśleniach i obawach, aniżeli na opisie i naświetleniu zasad panujących w wykreowanym świecie.

Największą metamorfozę Hollis przechodzi, gdy na dworze pojawiają się imigranci z Izolty. W jej myślach pojawia się zwątpienie i chęć walki o inne życie. Chce być znaczącą postacią w zamku Keresken i osiągnąć nie mniej niż poprzednie królowe, ale zamknięty na jej prośby król gasi entuzjazm dziewczyny. Jameson w pierwszym momencie wzbudza pozytywne uczucia, jest sprawiedliwym, pewnym siebie władcą. Jednak z czasem jego zachowanie wobec Hollis staje się szowinistyczne – widzi w niej tylko piękną kobietę, która może dać mu potomka i błyszczeć przy jego boku. Jedną z ważniejszych postaci jest także tajemniczy uciekinier Silas, którego cechy charakteru oraz poczynania mają znaczenie dla dalszego rozwoju fabuły.

Niektórzy autorzy nie wchodzą w szczegóły dotyczące zbudowanego przez siebie świata, unikają opisów i skupiają się na rozwinięciu historii poprzez dialogi. Amerykańska pisarka korzysta z takiego sposobu, dzięki czemu opowieść jest płynna i nie zawiera dłużyzn. Napisana prostymi zdaniami, pozbawiona wulgarności – z pewnością mogą skorzystać z tego także młodsi czytelnicy. Przemoc, jeżeli się pojawia, jest podana w możliwie najłagodniejszej formie.

„Narzeczona” jest lekturą, która będzie miała swoich zwolenników i przeciwników. Fabuła nie zaskakuje, najważniejszym plot twistem jest zakończenie i to ono może zachęcić czytelników do sięgnięcia po kolejne części. Powieść sprawdzi się dla osób zainteresowanych zamkowymi intrygami i lubujących się w postaciach pełnych wątpliwości moralnych. Młodsza młodzież może także coś z tego wynieść i odnaleźć przekaz ukryty w poczynaniach głównej bohaterki.

Klaudia Osuch

Tytuł: Narzeczona
Autorka: Kiera Cass
Przełożyła: Małgorzata Kaczarowska
Liczba stron: 320
Wydawnictwo: Jaguar
Rok wydania: 2020

About the author
redaktorka działu recenzji książkowych. Popkulturowa sroka, która uwielbia szeroko komentowane wydarzenia np. Oscary, Super Bowl, Igrzyska Olimpijskie, rozdania nagród i plebiscytów. Namiętnie zakochana w sporcie, przede wszystkim w nocnych pojedynkach tenisowych. Z literaturą poznana w swoim czwartym roku życia. Od niedawna fanka thrillerów psychologicznych, ale generalnie nie patrząca na gatunki, tylko na historię. Ulubiony język: francuski.

komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *