PATRONAT SZUFLADY: Mały człowiek: bajki z lewej kieszeni – Aleksandar Prokopiev

Drodzy czytelnicy,

Prezenujemy nasz kolejny patronat, tym razem jest to powieść „Mały człowiek: bajki z lewej kieszeni” Aleksandara Prokopieva. Książka zostanie wydana w wydawnictwie Toczka.

Mały człowiek: bajki z lewej kieszeni to zbiór bajek dla dorosłych, za który Aleksandar Prokopiev otrzymał w 2012 roku międzynarodową nagrodę Balkanika, najbardziej prestiżowe literackie wyróżnienie na Bałkanach. Autor wprowadza nas w świat uniwersalnych wartości, w którym fikcja przeplata się z rzeczywistością. Z perspektywy dojrzałego człowieka stara się odkryć na nowo znaczenie miłości i dobra, umiejscawiając czytelnika w wirze niesamowitych historii, nieprzewidywalnych zwrotów akcji, dając przy tym szansę na zatrzymanie się i oddanie chwili refleksji.

Przedstawione bajki swoją formą i czasem treścią, odnoszą się do zasłyszanych w dzieciństwie opowieści Andersena i innych bajarzy, zawierają jednak w sobie pierwiastek szaleństwa. Jak wskazuje sam tytuł książki, są przewrotne w swojej naturze, zostały bowiem wydobyte z najciemniejszych zakamarków lewej kieszeni autora. Pokazuje on nam drugą stronę, na pierwszy rzut oka, dziecinnych i niewinnie wyglądających historii. Odziera je z magii walki dobra ze złem, sprowadza na ziemię, a ich bohaterami czyni zwykłych, małych ludzi, wraz z ich przywarami, egoistycznymi pragnieniami i pospolitymi problemami.

Czytając bajki Aleksandra Prokopieva, trudno przeoczyć liczne nawiązania do sytuacji społeczno politycznej, nie tylko w Macedonii, ale ogólniej, w krajach, które w przeciwieństwie do bogatych państw zachodnich, wciąż są na dorobku. Podejmowane tematy często krążą wokół korupcji, politycznej arogancji i zwykłej nieuczciwości.

Tytuł oryginału: Човечулец: бајки од левиот џеб

Przekład: Aneta Todevska i Michał Sapeta

Seria wydawnicza: Na południe

Liczba stron: 160

Oprawa: Miękka, foliowana i lakierowana

About the author
Magdalena Pioruńska
twórca i redaktor naczelna Szuflady, prezes Fundacji Szuflada. Koordynatorka paru literackich projektów w Opolu w tym Festiwalu Natchnienia, antologii magicznych opowiadań o Opolu, odpowiadała za blok literacki przy festiwalu Dni Fantastyki we Wrocławiu. Z wykształcenia politolog, dziennikarka, anglistka i literaturoznawczyni. Absolwentka Studium Literacko- Artystycznego na Uniwersytecie Jagiellońskim. Dotąd wydała książkę poświęconą rozpadowi Jugosławii, zbiór opowiadań fantasy "Opowieści z Zoa", a także jej tekst pojawił się w antologii fantasy: "Dziedzictwo gwiazd". Autorka powieści "Twierdza Kimerydu". W życiu wyznaje dwie proste prawdy: "Nikt ani nic poza Tobą samym nie może sprawić byś był szczęśliwy albo nieszczęśliwy" oraz "Wolność to stan umysłu."

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *