Patronat Szuflady – Fabryka Inspiracji: spotkanie z Suketu Mehtą

Już 30 października w Miejskiej Bibliotece Publicznej odbędzie się kolejne spotkanie z cyklu „Fabryka Inspiracji”. Dzięki zaproszonemu gościowi- pisarzowi Suketu Mehta, pokazowi parzenia herbaty oraz wystawie zdjęć autorstwa Ewy Sobkowiak, Opolanie przeniosą się do fascynującego świata Indii.

Suketu Mehta jest wielokrotnie docenianym przez krytyków pisarzem i dziennikarzem. Urodził się w Kalkucie w 1963 r., ale dorastał w Bombaju, a potem przeniósł się do Nowego Jorku, gdzie na Uniwersytecie Nowojorskim ukończył dziennikarstwo. Szybko doceniono jego kunszt pisarski, dlatego publikował min. w takich prestiżowych gazetach, jak The New Yorker, The New York Times Magazine, National Geographic, Granta, Harpers Magazine czy Time.

Największy sukces przyszedł jednak w 2004 r.. Ukazała się jego pierwsza książka: „Maximum City: Bombay Lost and Found”. Fotograficzna pamięć autora i doskonałe oddanie realiów życia w Bombaju przyczyniły się do tego, że książka zdobyła Nagrodę Kiriyama oraz NagrodęHutch Crossword, a w 2005 r. została nominowana do Nagrody Pulitzera. Poza tym Mehta znalazł się wśród laureatów nagród Lettre Ulysses, BBC4 Samuel Johnson i Guardian First
Book.

Krytycy docenili również cały jego dotychczasowy dorobek, przyznając mu nagrody Whiting Writers, Nagrodę O. Henry’ego oraz New York Foundation for the Arts Fellowship.

Obecnie Mehta rozpoczął pracę nad książką poświęconą nowojorskim emigrantom, dzięki stypendium Guggenheima. W międzyczasie wykłada dziennikarstwo na Uniwersytecie Nowojorskim oraz Writers’ Workshop na Uniwersytecie Iowa.

“Maximum City: Bombay Lost and Found” zostało wydane w Polsce przez wydawnictwo Namas pt.: „Maximum City. Bombaj”. Polscy czytelnicy także docenili talent Mehty i książkę nominowano do Nagrody im. Ryszarda Kapuścińskiego dla najlepszego reportażu 2011 roku.

Pisarz gości w Opolu w ramach swojej trasy po Polsce, którą rozpoczyna 27 października na Conrad Festival. W tym roku Mehta pojawi się tam obok takich pisarzy, jak Alain Mabanckou i urodzona w Zagrzebiu, Dubravka Ugresic. 28 października będzie gościł na stoisku wydawnictwa Namas na Targach Książki, a 29 października wygłosi wykład na Uniwersytecie Jagiellońskim.

Fragment jednej z zagranicznych recenzji „Maximum City. Bombaj”:

Akash Kapur, The New York Times Book Review:

Tak naprawdę najbardziej zdumiewającą cechą Mehty nie jest zręczność dokumentalisty, ale psychologiczna wyrazistość jego pisarstwa (…). W tym sensie Maximum City jest czymś więcej niż rozważaniem nad materialnymi ograniczeniami życia w mieście; to głęboka medytacja nad egzystencjalnymi (a nawet duchowymi) tęsknotami, które pozostają żywe mimo tych ograniczeń.

30 października 2012

Miejska Biblioteka Publiczna w Opolu, ul. Minorytów 4

Godz. 17.30- pokaz parzenia herbaty, zorganizowany przez Masala Tea House

Godz. 18.00- spotkanie z Suketu Mehta

Wstęp wolny

About the author
Magdalena Pioruńska
twórca i redaktor naczelna Szuflady, prezes Fundacji Szuflada. Koordynatorka paru literackich projektów w Opolu w tym Festiwalu Natchnienia, antologii magicznych opowiadań o Opolu, odpowiadała za blok literacki przy festiwalu Dni Fantastyki we Wrocławiu. Z wykształcenia politolog, dziennikarka, anglistka i literaturoznawczyni. Absolwentka Studium Literacko- Artystycznego na Uniwersytecie Jagiellońskim. Dotąd wydała książkę poświęconą rozpadowi Jugosławii, zbiór opowiadań fantasy "Opowieści z Zoa", a także jej tekst pojawił się w antologii fantasy: "Dziedzictwo gwiazd". Autorka powieści "Twierdza Kimerydu". W życiu wyznaje dwie proste prawdy: "Nikt ani nic poza Tobą samym nie może sprawić byś był szczęśliwy albo nieszczęśliwy" oraz "Wolność to stan umysłu."

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *