PATRONAT SZUFLADY: Czy roboty czują ból? – Peter Cave

Filozofia jest wszędzie. Najprostsza decyzja dotycząca przyszłości okazuje się często rezultatem głębokich, filozoficznych deliberacji, z których nawet nie zdajemy sobie sprawy. W zebranych przez Petera Cave’a 33 łamigłówkach widzimy nie tylko, jak wpływa na nasze wybory, ale także, jak może je wzbogacić. Autor nie podaje bowiem jednoznacznych odpowiedzi, oferując w zamian jeszcze więcej pytań i wątpliwości.

Czy roboty czują ból? to pozornie skromna książeczka, skrywająca ważne problemy natury filozoficznej, rozważane przez nas praktycznie każdego dnia. Cave przedstawia je pod postacią łamigłówek, które sam rozumie jako paradoks – jedne bardzo znane, inne mniej, część zmieniona lub unowocześniona. W paradoks wpisana jest pewna sprzeczność, którą trzeba zaakceptować, by dojść do (jakichkolwiek) wniosków. Wspomniane łamigłówki, pomimo prostoty i lekkiego charakteru, nie prowadzą jednak do jednoznacznych, a tym samym zadowalających, rozwiązań. Te musimy wybrać sami, pomocna zaś w tym okaże się właśnie filozofia.

Cave porusza bardzo szerokie spektrum różnych filozoficznych dziedzin, takich jak: metafizyka, logika, epistemologia, etyka, teoria polityki i estetyki. W tak różnych łamigłówkach zadaje pytania, np. o etyczność badań na zwierzętach, przypomina paradoksy Zenona z Elei czy kwestionuje (lub nie) znaczenie udziału w wyborach. Każda zagadka to osobna całość, chociaż część z nich może być ze sobą połączona, na co wskazują zamieszczone na końcu każdej z nich odwołania. Poza samą łamigłówką autor prezentuje również różne perspektywy, oferuje sprzeczne spojrzenia na dany problem. Nie ułatwia zadania potencjalnym filozofom, ale też ich zadanie łatwe być nie powinno.

Przeciwnie jest natomiast z zachętą do sięgnięcia po tę książkę. Wbrew pozorom nie jest ona rzeczą tylko dla intelektualistów, właśnie dzięki temu, w jaki sposób jest napisana. Mowa tu o przystępnym języku i krótkich, zamkniętych rozdziałach, które czynią z niej idealną lekturę na wakacje czy do poduszki. To dobra gimnastyka dla umysłu, ale też okazja, żeby sprawdzić własną moralność. Jeśli chcecie udowodnić komuś, dlaczego filozofia jest tak zajmująca, po prostu dajcie mu tę książkę i otwórzcie na którejkolwiek z zagadek.

Tytuł: Czy roboty czują ból? 33 filozoficzne łamigłówki
Autor: Peter Cave
Przekład: Marian Leon Kalinowski
Liczba stron: 217
Rok wydania: 2019
Wydawnictwo: PWN

About the author
Łukasz Muniowski
Doktor literatury amerykańskiej. Jego teksty pojawiały się w Krytyce Politycznej, Czasie Kultury, Dwutygodniku i Filozofuj. Mieszka z kilkoma psami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *