Patrioci – Sana Krasikov

patriociMonumentalna, szczera, wciągająca – taka jest debiutancka powieść Sany Krasikov. Losy trzech pokoleń rodziny Blumów: Florence, Juliana i Lenny’ego pokazują, dlaczego życie codzienne w totalitarnym ustroju jest tak skomplikowane. Z konsekwencjami represji muszą uporać się przecież nie tylko same ofiary, ale też ich dzieci i wnuki.

Lata 30. XX wieku. Wychowana na Brooklynie Florence Fein opuszcza dom rodzinny i ojczysty kraj kierowana potrzebą serca. Uczucie żywione do Rosjanina jest tylko częściowym powodem jej ucieczki, ważniejsze wydają się pozostawienie za sobą pozornie kruszącego się kapitalizmu i wizja budowania lepszego jutra. Stalinizm jeszcze się nie ukształtował, przez co nadal tli się wiara, że komunizm uleczy świat. Jak można się spodziewać, ZSRR nie jest spełnieniem marzeń młodej Amerykanki. Florence podejmuje pracę na uniwersytecie, ale jest zmuszona ją porzucić na rzecz pozycji w biurze propagandy. Jako Amerykanka i Żydówka stale budzi podejrzenia władz i w końcu zapłaci wysoką cenę za względny, a ostatecznie bezwzględny, spokój. Po latach z jej przeszłością będzie musiał zmierzyć się syn Julian.

Julian ma swoje powody, aby nienawidzić Związku Radzieckiego – w związku z polityką wewnętrzną wobec Żydów nie otrzymał doktoratu – jedynie przez wzgląd na swoje pochodzenie. Życie w kraju rodziców naznaczyło go bardzo boleśnie i trudno mu zrozumieć, czemu jego matka nigdy nie wyleczyła się ze swojego zauroczenia komunizmem. Jeszcze trudniej jest mu pojąć miłość własnego syna do współczesnej Rosji. Chociaż wiedzie on niebezpieczne życie, nie chce zamienić Rosji na żaden inny kraj. Układy, oligarchowie, propaganda i nierówności społeczne nie przerażają Lenny’ego tak jak amerykańska rzeczywistość. Julian, umiejscowiony pośrodku, nie rozumie tego pędu ku opresji, charakteryzującego jego matkę i syna.

Patrioci” to epicka historia o straconych nadziejach, rozczarowaniu i bólu. Autorka skacze po dekadach, całość umiejscawiając między latami 30. poprzedniego wieku i teraźniejszością. Skacze również po gatunkach literackich, przez co „Patrioci” to w równej mierze Bildungsroman, thriller szpiegowski i powieść historyczna. Nasączona obrazkami z różnych epok i ustrojów powieść Krasikov to prawie 700 stron wciągającej, poruszającej i po prostu pięknej prozy. Z krótszych fragmentów wyjątkowo zachwycający jest ten opisujący bójkę Rosjanina z Polakiem przez pryzmat konfliktów między dwoma krajami. Z dłuższych zwraca uwagę przede wszystkim opis coraz większego rozczarowania Florence życiem w ZSRR, ale też tego, jak tamten krwiożerczy system z każdym rokiem coraz bardziej ją łamie.

Tytuł: Patrioci

Tytuł oryginalny: The Patriots

Autor: Sana Krasikov

Przekład: Dorota Konowrocka-Sawa

Liczba stron: 671

Rok wydania: 2018

Wydawca: Wydawnictwo W.A.B.

About the author
Łukasz Muniowski
Doktor literatury amerykańskiej. Jego teksty pojawiały się w Krytyce Politycznej, Czasie Kultury, Dwutygodniku i Filozofuj. Mieszka z kilkoma psami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *