Paskuda & CO – Magdalena Kozak

askuda and co Magdalena KozakWszyscy znamy z dzieciństwa bajki o pięknych królewnach, które z ciężkiej sytuacji ratuje dzielny książę – koniecznie jeżdżący na białym koniu. Królewny w nich są najczęściej oszałamiająco piękne, mdleją na zawołanie, a pilnują ich wstrętne, paskudne smoki. Co jednak mają zrobić ci, których znudziły już bajkowe schematy? Mogą na przykład przeczytać najnowszą książkę Magdaleny Kozak, „Paskuda & CO”. Autorka w humorystyczny sposób rozprawia się w niej ze stereotypami na temat książąt, księżniczek i smoków.

Dawno, dawno temu, za siedmioma górami i siedmioma lasami, pewien Król – zgodnie z tradycją – zamknął swoją nastoletnią córkę w Wieży, aby tam czekała na przyszłego małżonka. Zostanie nim ten z rycerzy, który zabije smoka – z powodu miernej urody nazwanego trafnie Paskudą. Jednak Księżniczka nie spędza dni na wyczekiwaniu wytęsknionego zbawcy. Spowodowane jest to przede wszystkim nudą oraz zwątpieniem w przyszłe uwolnienie – jak do tej pory wszyscy ci dzielni rycerze w lśniących zbrojach, którzy próbowali ją uratować, kończyli w żołądku Paskudy. A mieszkanie w Wieży nie jest wcale takie złe; można poznać członków drużyny Czarnych Mścicieli, elitarnej grupy rycerzy, pomóc dziewczynie z sąsiedniej wioski uciec przed zakochanym w niej Trubadurem, a nawet przyczynić się do zażegnania wojny.

W „Paskudzie & CO” znajdujemy wiele znanych nam z bajek elementów przedstawionych w krzywym zwierciadle. Księżniczka nie jest szczególnie piękna, pilnujący jej smok ma słabość do romantycznych pieśni, a Strażnik, który powinien uniemożliwiać jej wszelki kontakt ze światem zewnętrznym, to w gruncie rzeczy miły facet. I całkiem dobrze gra w statki. Do zalet książki należy także zaliczyć sympatyczne nawiązania do „Don Kichota” i średniowiecznych romansów rycerskich oraz przyjazne naśmiewanie się z działań służb specjalnych, przesadnie obowiązkowych urzędników, a także wielu ludzkich postaw i uczuć. Co z tego, że przejawiają je także smoki.

Magdalena Kozak umiejętnie przeplata baśniową rzeczywistość zupełnie przyziemnymi elementami życia codziennego, które są bliskie wszystkim ludziom. Dlatego, chociaż bohaterowie pozornie przypominają postacie z zasłyszanych w dzieciństwie opowieści, czytelnik w łatwo będzie mógł się z nimi zidentyfikować.

Jedyną wadą książki jest fakt, że w niektórych (na całe szczęście nie wszystkich) opowiadaniach postaci zachowują się bardzo niedojrzale, a wręcz dziecinnie. Można odnieść wrażenie, że póki autorka pisze o intrygach, planach wojennych i czarach, akcja toczy się wartko, a każdy akapit wręcz tryska humorem. Jednak z wyraźną trudnością przychodzi jej pisanie o uczuciach i miłości, nie błyska też w nich dowcipem. Z wyraźną trudnością przychodzi jej jednak rozwinięcie tematu uczuć i miłości – nie błyska również dowcipem, ani nie zaciekawia czytelnika. Tracą na tym te opowiadania, które w zamierzeniu miały być romantyczne, a są zwyczajnie nieciekawe.

„Paskuda & CO” to książka dla ludzi w każdym wieku; i nastolatek, i dorosły znajdą w niej coś dla siebie. Dlatego szczerze polecam ją wszystkim entuzjastom fantastyki, a szczególnie miłośnikom opowiadań, w których nasz świat przeplata się z tym baśniowym. Dobra zabawa gwarantowana!

Dagmara Przymus
Ocena: 4/5

Tytuł: Paskuda & CO

Autor: Magdalena Kozak

Liczna stron: 292

Wydawnictwo: Fabryka Słów

About the author
Dagmara Przymus
obecnie ze wszystkich sił stara się ukończyć swoje wymarzone liceum i przyzwoicie zdać maturę, żeby w odległej przyszłości móc zostać dumną studentką farmacji. W międzyczasie pochłania hurtowo książki (głównie fantastykę) oraz seriale, a także okazyjnie pisze i tłumaczy opowiadania fanowskie. Wielbicielka Wielkiej Brytanii oraz prawie wszystkiego, co z nią związane (aczkolwiek przyznaje, że jedzenie tam mają okropne).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *