Pająki, piekło i prywatka – recenzja komiksu „Wolverine #3”

Kolejny tom przygód jednego z najbardziej lubianych, choć niekoniecznie najbardziej sympatycznych X-Menów. Trzecia odsłona Wolverine’a pisanego przez Jasona Aarona nie zaskoczy specjalnie fanów Rosomaka, choć… mogłaby. Komiksy tu zawarte to jednak w dużej mierze zmarnowane szanse. Nie są złe, po prostu niektóre elementy tworzą potencjał, którego Aaron nie wyczerpał.

WolverineA3

Jak chociażby otwierający ten tom komiks, w którym Wolverine łączy siły ze Spider-Manem. Dziwny duet? Oczywiście, ale takie są najlepsze! Gadatliwy młokos i mrukliwy stary wyga to duży kontrast, na którym zbudować można całkiem ciekawą opowieść. Tymczasem Aaron… cofa ich w czasie. Nasi bohaterowie podróżują po różnych epokach, nie wiedząc do końca, co się dzieje i kto za tym wszystkim stoi. Moim zdaniem to pójście na fabularną łatwiznę.

Wolverine-Jason-Aaron-Tom-3_Plansza_1

Druga historia ma w sobie z kolei elementy grozy. Wolverine zostaje w niej opętany przez demona, a jego dusza ląduje w piekle. Zarówno Wolverine w nowym dantejskim otoczeniu, jak i pozostali na Ziemi X-przyjaciele starać się będą odwrócić zaistniałą sytuację i uratować rosomakowe ciało, duszę oraz ich integralność.

Wolverine-Jason-Aaron-Tom-3_Plansza_2

Dostajemy też historię urodzinową. Nowa dziewczyna Logana wyprawia dla niego przyjęcie, na którym stawia się galeria różnych superbohaterów. Podobny pomysł spotkałem niedawno w trzecim tomie Catwoman, dlatego wydaje mi się mało oryginalny, choć to wrażenie anachroniczne i przypadkowe. W każdym razie można to traktować jako dodatek. Jeden z wielu zresztą, bo dostajemy też sporo okładek, szkiców i skryptów.

Wizualna strona trzeciego tomu wypada dość nierówno. Najlepiej prezentuje się pierwsza historia, rysowana przez Adama Kuberta. Artysta miał okazje do popisów ze względu na wielokrotne zmiany scenerii i parę głównych bohaterów o dość różnej budowie. Druga historia, ilustrowana przez Daniela Acunę i Renato Guedesa, ustępuje pierwszej przejrzystością, wydaje się mniej czytelna – choć piekielna atmosfera może takiemu rozmyciu sprzyjać. Dobrze natomiast udały się infernalne scenerie i zamieszkujące świat podziemny potwory.

Wolverine-Jason-Aaron-Tom-3_Plansza_3

Trzeci tom Wolverine’a wymyka się prawom rządzącym podobnymi seriami i nie jest kierowany wyłącznie do fanów i kolekcjonerów. Obie historie można bez problemu zrozumieć w oderwaniu od poprzednich przygód tytułowego bohatera. Obie też są zamknięte i w pewnym sensie atrakcyjne (pierwsza dzięki duetowi z Pająkiem, druga dzięki ciekawej, archetypowej wręcz historii o zejściu do krainy umarłych i próbie powrotu). Pokazują jednak, że to, co w teorii brzmi super, w praktyce, tj. w komiksowej realizacji, nie zawsze wychodzi. Obie historie mogły być lepsze, ale – przyznać należy – w obecnej odsłonie są przyzwoite.

Aleksander Krukowski

Scenariusz: Jason Aaron
Rysunki: Adam Kubert, Daniel Acuna, Jefte Palo, Renato Guedes
Wydanie: I
Data wydania: Czerwiec 2018
Druk: kolor
Oprawa: twarda
Format: 170×260 mm
Stron: 456
Cena: 119,99 zł
Wydawnictwo: Egmont
ISBN: 9788328127524

About the author
Aleksander Krukowski
Literaturoznawca, krytyk literacki i tłumacz. Wytrwały recenzent książek i komiksów, publikujący w różnych zakątkach internetu. Fan Granta Morrisona, Alana Moore'a, Warrena Ellisa i Neila Gaimana, chętnie sięgający po komiksy spoza swojej strefy komfortu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *