Obsesja – Marta Grzebuła

1Stan zakochania jest czymś najpiękniejszym, co może spotkać człowieka w życiu. Nic więc dziwnego, że ludzie uwielbiają romanse. Nawet ci, którzy się do tego nie przyznają. Niejeden głośno krytykujący „kiczowate romansidła” w ukryciu zaczytuje się erotycznymi perypetiami „pięknych i bogatych”, wzdychając przy tym z zazdrością. Z tych powodów literatura romantyczna – i ta „dla wszystkich” i ta bardzo śmiała – stanowi najszerszy dział literacki i jest najchętniej wydawana przez wszystkie oficyny. Do tego nurtu należy książka Marty Grzebuły-Łukomskiej „Obsesja” – opowieść o marzeniach i tęsknocie do prawdziwego, niepowtarzalnego uczucia, które zdają sie być jedynie przykrywką, usprawiedliwieniem poszukiwania erotycznych podniet.

Aleks jest pozornie typem zwykłego podrywacza lub, jak niektórzy mówią, „kolekcjonera dziewczyn”. Uwodzi je, rozkochuje w sobie, a następne porzuca by szukać następnej ofiary. Jednak podłożem zachowania Alexa jest ból i tęsknota za dziewczyną, którą utracił. Podświadomie szuka jej we wszystkich napotkanych kobietach i sam nie jest do końca pewny, czy cudowna Grace rzeczywiście istniała i czy spędził z nią tamte dwa cudowne dni. A może tylko ją sobie wymarzył… Za zżerające go od środka pragnienie odnalezienia „tajemniczej nieznajomej” płacą wszystkie kobiety, które uwierzyły w jego miłość i zostały następnie odtrącone. Jednak prędzej czy później musi przyjść czas zapłaty za wszystkie złe postępki, za każdą wyrządzoną innym krzywdę – w końcu i Alex się o tym przekonuje. Czy będzie już za późno, żeby mógł się zmienić?

Autorka znakomicie uchwyciła w swej książce portret typowego samca, który – za przeproszeniem PT Czytelników – myśli jajami, nie mózgiem i w gruncie rzeczy żywi pogardę dla kobiet. Liczą się dla niego wyłącznie jako seksualne zabawki, ich wartość intelektualna i moralna nic dla niego nie znaczy. Poszukiwanie tajemniczej Grace, którą utracił, jest dla niego tylko pretekstem, celem zastępczym, bo tym właściwym jest „zaliczenie” jak największej ilości kobiet. Powieść, choć chwilami mocna erotycznie, pozbawiona jest prostackiej wulgarności. Oczywiście nie polecałabym jej osobom bardzo młodym, właśnie ze względu na dość dosłowne opisy miłosnych uniesień, ale ludzie dość dojrzali, by nie robiło to na nich wrażenia, przeczytają ją z niewątpliwym zainteresowaniem. Jest to świetne studium psychologiczne skończonego męskiego egoisty, dla którego istotne jest tylko to, co dla niego korzystne i pożądane. Uczucia i potrzeby innych nie liczą się w ogóle. Alex nie umie docenić niczyich zalet ani tego, co ktoś inny może mu ofiarować. Stara się to ukrywać, ale jego własna osobowość jest przeraźliwie pusta, a na swoje nieszczęście jest dostatecznie inteligentny by zrozumieć, do czego to prowadzi. Pewnie dlatego z taką desperacją poszukuje Grace. Widzi w niej ratunek dla siebie, choć jeszcze wielkie pytanie, czy czasem nie ulega złudzeniu i żadnego ratunku dla niego być nie może.

Cała historia opowiedziana jest pięknym, literackim językiem i pozbawiona nudnych dłużyzn, będących zmorą wielu psychologicznych powieści. Świetna lektura dla ludzi lubiących lekkie, a jednocześnie nostalgiczne erotyki. Bardzo starannie i estetycznie wydaną książkę, której okładka ozdobiona jest delikatną, artystyczną grafiką, można kupić przez stronę e-bookowo.pl i allegro.

Luiza „Eviva” Dobrzyńska

Tytuł: Obsesja
Autor: Marta Grzebyła
Okładka: Miękka
Ilość stron: 278
Rok wydania: 2013
Wydawnictwo: e-bookowo.pl

 

About the author
Technik MD, czyli maniakalno-depresyjny. Histeryczna miłośniczka kotów, Star Treka i książek. Na co dzień pracuje z dziećmi, nic więc dziwnego, że zamiast starzeć się z godnością dziecinnieje coraz bardziej. Główna wada: pisze. Główna zaleta: może pisać na dowolny temat...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *