O krok od sławy – Morgan Neville

7614286.6Zdobywca Oskara za najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny. Ponoć miał większe szanse, gdyż opowiada o śpiewających w chórkach wokalistkach – w większości Afroamerykankach – które znalazły się w cieniu sławy muzycznych gwiazd. Bzdura, gdyby pominąć kwestie poprawności politycznej (o której dużo się mówiło z okazji gali 2014) „O krok od sławy” jest bardzo dobrym i spójnym dokumentem o muzyce, pasji, ciężkiej pracy, straconych marzeniach, pogodzie ducha i dobrej zabawie. Oto anonimowe kobiety o wokalach często przewyższających zdolności gwiazdorów, dla których robiły chórki. Kobiety, którym Morgan Neville w swoim nowym dokumencie muzycznym udziela głosu. 

Darlene Love, Lisa Fischer, Judith Hill, Tata Vega oraz Merry Clayton opowiadają o sobie, o swoich z początku dobrze rokujących karierach, których nie udało się zrealizować. Kobietom o głosach, powodujących u słuchacza gęsią skórkę, czegoś jeszcze zabrakło. Medialności? Kontaktów? Charyzmy? Siły? Okoliczności bywały różne. Chórki były alternatywą, na której zarabiały dobre pieniądze. Lepsze niż w ich karierach solowych. I tak już zostało.

Bohaterki opowiadają o sobie w prosty sposób, nie użalają się nad się sobą, nie potępiają, po prostu mówią prawdę, okraszając to dużą ilością humoru. Ich historie są mieszanką wybuchową, która w jednej chwili wzrusza, w drugiej wywołuje salwy śmiechu. Okazuje się, że kobiety, które śpiewały dla The Rolling Stones, Stinga, Tiny Turner, Sheryl Crow, Talking Heads, Lynyrd Skynyrd i wielu innych mają w sobie dużo pokory, mądrości życiowej i przede wszystkim są swojskie i prostolinijne – nie da się ich nie lubić. W filmie pojawiają się także wypowiedzi gwiazd, dla których bohaterki dokumentu udzielały głosu – Sting, Bruce Springsteen, Stevie Wonder czy Mick Jagger, pozostających jednak na drugim planie. Nie ma wątpliwości o kim jest film, kto tym razem gra główne skrzypce.

Porywająca opowieść kobiet, które ominęła sława, wzbogacona została nagraniami z kultowych koncertów, zdjęciami i wypowiedziami krytyków muzycznych. Miliony osób znają ich głosy, ale nikt nie zna ich imion – głosi filmowy slogan. Przypomnijcie sobie takie utwory jak „Walk on The wild side” Lou Reeda czy „Gimmie Shelter” The Rolling Stones i już wiecie o co chodzi.

Ewa Jezierska
Ocena: 5/6

Reżyseria: Jan Ole Gerster
Tytuł oryginalny: Twenty Feet From Stardom
Premiera polska: 20 czerwca 2014
Produkcja: USA
Występują: Darlene Love, Lisa Fischer, Judith Hill, Tata Vega, Merry Clayton, Lou Adler, Stephanie 'Stevvi’ Alexander, Patti Austin, Chris Botti, Sheryl Crow, Mick Jagger, Sting, Stevie Wonder, Bruce Springsteen
Dystrybutor: Spectator

About the author
Ewa Jezierska
studentka kulturoznawstwa. Pasjonatka polskiej fantasy. Aktualnie mieszka w Warszawie, blisko nadwiślańskiej plaży, gdzie spędza swój czas wolny. Współpracuje z Księgarnią Warszawa oraz kolektywem fotograficznym Gęsia Skórka. Okazjonalna graczka Warcrafta i miłośniczka scrabbli.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *