Nocne życie – Dennis Lehane

Nocne zycie Dennis Lehane„Nocne życie” Dennisa Lehane`a należy do klasyki gatunku powieści gangsterskich. I chociaż w książce leje się krew i rządzą twarde prawa ciemnego świata, to autor stawia w niej jedno z najbardziej fundamentalnych pytań XXI wieku – Czym jest dzisiaj dobro, a czym zło? Jaki jest punkt odniesienia? Bo okazuje się, że w świecie mafijnym to właśnie dobro i sumienie stanowią swego rodzaju fatum, które ciąży nad każdym gangsterem. Brzmi to wręcz nieprawdopodobnie, ale pisarz nam udowodnił, że tak właśnie jest. Powieść Lehane’a okazała się hitem wydawniczym za Oceanem. Otrzymała nagrodę im. Edgara Allana Poe za 2013 rok. W Polsce również cieszy się wielkim powodzeniem wśród czytelników.

Dennis Lehane jest z pochodzenia Irlandczykiem. Urodził się 4 sierpnia 1965 roku w Bostonie. Jak sam się przyznaje, w młodości zaznał dużo biedy i związanych z nią upokorzeń. Imał się różnych zajęć, jednak najbardziej mu w życiu wychodziło… fantazjowanie. Ponieważ trudno nawet z bardzo rozwiniętą wyobraźnią znaleźć stałe zajęcie, Lehane postanowił zostać pisarzem. I to był strzał w dziesiątkę. Jego książki cieszyły się wielkim powodzeniem.

Pisanie rozpoczął od serii powieści o przygodach pary detektywów – Patryka Kenzie i Angeli Gennaro, które od razu zyskały sympatię czytelników. Na podstawie dwóch ostatnich książek z tej serii – „Gdzie jesteś Amando” i „Mila księżycowego światła” – zostały nakręcone filmy, które otrzymały liczne nagrody, między innymi tegorocznego Oskara („ARGO”). Najnowsza książka Dennisa Lehane’a „Nocne życie” nawiązuje do jego powieści z 2008 roku, „Miasto niepokoju”. Jej akcja toczy się w czasach prohibicji i opowiada o losach Joe Coughlina, gangstera powiązanego z mafią.

Bohater książki jest synem funkcjonariusza policji. Po osiągnięciu pełnoletniości postanawia wieść gangsterskie życie. Już na początku „kariery” zyskuje groźnego wroga, napadając na lokal jednego z szefów mafii i wiążąc się z poznaną w czasie napadu kobietą mafijnego bossa. Odtąd żyje poza prawem, otoczony zdradą, uzbrojonymi wrogami i zasadzkami. Igra ze śmiercią. Za współudział w zabójstwie policjanta odbywa karę w jednym z najcięższych zakładów karnych. W więzieniu rozszerza swoje kontakty ze światem przestępczym. Po wyjściu na wolność jego sława i potęga wydają się nie do pokonania. Jest silny i bezwzględny. I wtedy traci ukochaną żonę. Odtąd najważniejszym celem staje się dla niego wychowanie syna. Po zniesieniu prohibicji wiedzie spokojne życie. Cieszy się nawet ogólnym szacunkiem, chociaż jego przeszłość jest powszechnie znana.

Kreśląc postać Joe Coughlina, autor pokazuje nie tylko mroczny świat nielegalnych interesów, ale także przedstawia drogę i sposoby pięcia się na szczyt w mafijnej hierarchii zależności. Poznajemy świat mafii w ujęciu przekrojowym. A jest to świat brudny, bezwzględny i oparty na żądzy pieniądza. Nie ma tu miejsca na przyjaźń i sentymenty.

„Nocne życie” jest klasyczną powieścią gangsterską, podobną do „Ojca Chrzestnego”, ale według mnie ciekawiej i sprawniej napisaną. Zawiera dużo dających czytelnikowi do myślenia dialogów i sentencji.  Bohater powieści jest bezwzględny i ma na sumieniu liczne zabójstwa. Jednak budzi w nas także cieplejsze uczucia, kiedy widzimy jego miłość do ojca i brata, lojalność w stosunku do przyjaciela z dzieciństwa, a także różne „uczciwe zachowania” w świecie, w którym się obraca. Dennis Lehane w mistrzowski sposób maluje obraz Stanów Zjednoczonych lat 20 i 30 minionego wieku. Książkę przeczytałam jednym tchem i polecam ją bez skrupułów każdemu amatorowi ambitnej lektury.

Klaudia Maksa
Ocena: 5/5

Tytuł: Nocne życie
Autor: Dennis Lehane
Oprawa: miękka
Liczba stron: 504
Rok wydania: 2013
Wydawnictwo: Prószyński i S-ka

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *