Niezwykła historia Marvel Comics – Sean Howe

marvel_front_1000pxUkazywały się już biografie królów, szpiegów, a nawet miast, ale chyba jeszcze nigdy nie mieliśmy okazji przeczytać w biografii o historii komiksu, a konkretniej – o historii wydawnictwa komiksowego. I to nie byle jakiego wydawnictwa, a Marvela, założonego pod koniec lat trzydziestych pod inną nazwą, od wielu lat pozostającego w czołówce wydawnictw komiksowych, właściciela praw do postaci między innymi Spidermana, Kapitana Ameryki, Hulka czy Iron Mana.

Jednak Sean Howe w swojej książce udowadnia nam, że przeszłość wydawnictwa nie zawsze była świetlana. W „Marvel Comics. Niezwykła historia” możemy dowiedzieć się między innymi o samych początkach wydawnictwa, problemach finansowych i twórczych na początku lat sześćdziesiątych, o niesnaskach pomiędzy poszczególnymi rysownikami i redaktorami, a także o powracających od wielu lat sporach twórców z wydawnictwem w kwestii praw do wymyślonych przez nich postaci. Wszyscy fani Marvela rozpoznają z pewnością na kartach książki wiele znanych im nazwisk i będą mieli okazję zapoznać się lepiej z przyziemną stroną ich twórczości, a także dowiedzą się kilku rzeczy o tworzeniu komiksów od tak zwanej kuchni, które najprawdopodobniej ich zaskoczą.

Autorowi książki należy się ogromny szacunek za jego obszerną wiedzę i olbrzymie ilości materiałów źródłowych, z których musiał korzystać, aby zyskać tak kompleksową wiedzę nie tylko o uniwersum Marvela, ale także o jego bardziej znaczących pracownikach, ich życiu, działalności poza wydawnictwem, wypowiedziach na łamach gazet oraz na konwentach. Dodatkowo należy podkreślić, że Sean Howe ukazuje każdy z opisywanych przez siebie konfliktów z wielu różnych punktów widzenia, nie opowiadając się jednoznacznie po żadnej ze stron. Nie wydaje opinii, przedstawia tylko historię, czasem radosną, czasem przygnębiającą.

„Marvel Comics. Niezwykła historia” zawiera jednak, jak na książkę o wydawnictwie komiksowym, zaskakująco niewiele informacji o samych komiksach i ich bohaterach z wyjątkiem stopki redaktorskiej. Czytając ją, wiele dowiadujemy się o zmianach rysowników, polityce redakcji, ale stosunkowo niewiele o tym, jak wpłynęło to na postaci, ich historię, ich prezentację. Dodatkowo autor o ostatnich kilkunastu latach zaledwie wspomina, na przykład powstanie grupy Young Avengers zostało w książce zupełnie pominięte, a o Civil War (nazwa tego komiksu z niewiadomych przyczyn została przetłumaczona, choć pozostałe tłumacz zachował w oryginale) tylko wspomniano.

Historia Marvela opisana przez Seana Howe’a to obszerne, pełne zabawnych ciekawostek i rzetelnie przedstawionych wydarzeń dzieło, które zaspokoi ciekawość chyba wszystkich czytelników komiksów. Choć nie jest pozbawiona pewnych wad, w bardzo przystępny sposób przybliża czytelnikowi historię jednego z największych wydawnictw komiksów w historii. Lektura obowiązkowa dla wszystkich fanów Marvela oraz entuzjastów komiksów w ogóle.

Dagmara Przymus
Ocena: 4/5

Tytuł: Niezwykła historia Marvel Comics
Autor: Sean Howe
Liczba stron: 503
Wydawnictwo:  SQN

About the author
Dagmara Przymus
obecnie ze wszystkich sił stara się ukończyć swoje wymarzone liceum i przyzwoicie zdać maturę, żeby w odległej przyszłości móc zostać dumną studentką farmacji. W międzyczasie pochłania hurtowo książki (głównie fantastykę) oraz seriale, a także okazyjnie pisze i tłumaczy opowiadania fanowskie. Wielbicielka Wielkiej Brytanii oraz prawie wszystkiego, co z nią związane (aczkolwiek przyznaje, że jedzenie tam mają okropne).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *