Nierządnica – Iny Lorentz

„Nierządnica” jest pierwszym tomem trylogii opowiadającej o niezwykłych losach wędrującej kurtyzany. Powieść ta, od początku zajmowała pierwsze miejsce na listach niemieckich bestsellerów, a do dziś sięga po nią coraz większa liczba czytelników. Pomimo wcześniejszych prób pisarskich, to właśnie ta seria przyniosła autorskiej parze – Iny Lorentz, największą sławę. Czy faktycznie warto poświęcić jej swoją uwagę?

Pieniądze – niezbędne do życia od wieków, do dziś tak wielu z nas o nich marzy. Jednakże dla Marii, córki bogatego kupca z XV wiecznej Konstancji, stały się one przyczyną nieszczęść. Młoda kobieta w przeddzień ślubu zostaje oskarżona o zdradę narzeczonego. Brutalnie upokorzona, pozbawiona niewinności i wygnana z miasta z pustymi rękami trafia na bruk. Okazuje się, że w podstępie maczał palce jej niedoszły małżonek – Ruppertus Splendidus, któremu od początku zależało jedynie na ograbieniu narzeczonej. Honor Marii zostaje splamiony, a niewinna dziewczyna w ciężkim stanie musi szukać schronienia poza murami rodzinnego miasta. Na prowincji na każdym kroku czyha na nią niebezpieczeństwo. Jedynie wędrujące nierządnice litują się nad losem poszkodowanej dziewczyny i próbują jej pomóc. Po powolnym okresie rekonwalescencji, Maria, musi rozpocząć pracę wraz z nimi i przypiąć do sukni żółtą wstążkę. W skutek serii niefortunnych zdarzeń życie dobrze ułożonej dziewczyny ulega całkowitej zmianie. Rzucona na pastwę losu, sponiewierana i upokarzana każdego dnia, postanawia zemścić się na niedoszłym małżonku i jedynie ta myśl podtrzymuje ją na duchu. Pomsta rodzinnego honoru i obrona dobrego imienia stanowią jedyny cel w życiu zhańbionej kobiety. Czy Maria zdoła zemścić się na ciemiężycielu? Kim jest tajemnicza postać podążająca za dziewczyną zaraz po wyjściu z Konstancji? Czy w świecie pełnym zabobonów i ciemnoty zwycięży sprawiedliwość? Na te, a także wiele innych pytań znajdziemy odpowiedź w powieści.

Warto także zwrócić uwagę na tło prezentowanych wydarzeń. Naturalistyczne opisy niemieckich miast i ich mieszkańców, ludzkich zwyczajów i okrutnych sposobów wymierzania kary sprawiają, że czytelnik może na chwilę przenieść się w odległe czasy późnego średniowiecza i wczuć się w postać okrutnie potraktowanej przez los Marii. Powieść w bardzo realistyczny sposób odzwierciedla realia XV wiecznej Europy, a także oddaje ponury klimat epoki. Iny Lorentz poza bogatym tłem historycznym urozmaicają powieść o wątki miłosne i intrygi, a także nawet o portret psychologiczny głównej bohaterki. Wszystko to sprawia, że „Nierządnica” pomimo kilku brutalnych wątków, jest opowieścią niezwykle wciągającą, od której wręcz trudno się oderwać.

Powieść idealna dla osób interesujących się historią, jednakże zrozumiała także dla tych nieznających dokładnie losów średniowiecznych Niemiec. Pisana zrozumiałym i urozmaiconym językiem, nie sprawia trudności w czytaniu. Narracja skupiona jest na najważniejszych wydarzeniach i wątku głównym. W przeciwieństwie do niektórych książek dotyczących tego okresu, pisanych językiem hermetycznym, ta pozycja nie zawiera zbyt wielu informacji historycznych i długich opisów, dlatego akcja jest przejrzysta i zrozumiała.

Tytuł powieści kojarzy się negatywnie, jednakże nie warto ulegać pozorom. Książka wręcz przeciwnie, jest warta polecenia i nie powinna zawieść nawet wymagającego czytelnika. Na początku, co prawda uderzają w nas brutalne opisy, jednakże uznać można, że wpisują się one doskonale w ponure klimaty ówczesnych czasów i podkreślają dramatyzm przedstawionych wydarzeń. Pomimo tych nielicznych wad powieść ma jeszcze jedną, znacząca zaletę. Mianowicie, czytając „Nierządnice” i przenosząc się do średniowiecznych czasów możemy docenić wygody życia w XXI wieku, na które tak często dzisiaj narzekamy.

 

Karolina Serwach
Ocena: 4/5

Tytuł: „Nierządnica”

Autor: Iny Lorentz

Data wydania: 2008

Wydawnictwo: Sonia Draga

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *