Nefrytowa szpilka – Joanna Miszczuk

nefrytowaszpilkaNajnowsza powieść Joanny Miszczuk to owoc wielkiej pasji, zainteresowania chińską kulturą oraz podziwu dla twórczości Pearl S. Buck. „Nefrytowa szpilka” jest także ukłonem w stronę amerykańskiej noblistki.

Melania pochodzi z biednego domu, jej samotna matka nie jest w stanie zapewnić córce wszystkich podstawowych potrzeb. Dziewczyna przejawia silną potrzebę akceptacji, pragnie wpasować się w otoczenie. W liceum zawiązuje przyjaźń z Sylwią, córką bogatych rodziców. Ta znajomość pozwala bohaterce na chwilę poczuć się jak ktoś ważny, liczący się w gronie szkolnych kolegów, którym imponuje wyłącznie rozrywkowy styl bycia, życie na krawędzi. Melania jednak dość szybko zostaje sprowadzona na ziemię. Rodzinna tragedia sprawia, że dziewczyna musi wziąć odpowiedzialność za swoje poczynania i zadbać o własną przyszłość.

Dzięki ciężkiej pracy, ale i fortunnym zbiegom okoliczności, trafia do Londynu. Życie na Wyspach nie jest łatwe, ale determinacja bohaterki pozwala jej osiągać kolejne cele. Zakochana w chińskiej sztuce podejmuje studia, rozwija pasję, odnosi sukces – jest cenionym ekspertem, buduje swoją markę, prowadzi intratny interes. Szczęścia nie znajduje jednak w życiu intymnym. Gong Tan Ling, kolega z branży, miał być tym jedynym, nawet różnice kulturowe nie stały się barierą, jednak związek Polki i Chińczyka nie przetrwał. Po kilku latach Melania dostaje zaproszenie do Pekinu. Zawodowy wyjazd nie tylko przewróci do góry nogami dotychczasowe życie bohaterki, ale i pozwoli odkryć historyczne tajemnice Cesarstwa.

„Nefrytowa szpilka” (podobnie jak poprzednia książka autorki) jest powieścią bardzo pojemną. Właściwie nie sposób opisać wszystkiego, o czym mówi. Miszczuk po pierwsze pokazała historię Melanii Robak – dziewczyny, którą wyróżniały ambicja, determinacja oraz siła ducha. Wszystkie zdarzenia zbudowane zostały wokół bohaterki, ale pisarka zadbała, żeby to nie była tylko literacka „biografia”, stąd pojawiające się tajemnice, aluzje, niedopowiedzenia, których znaczenie z przyjemnością będziemy odkrywać w toku narracji. Przy dziewczynie pojawiają się postacie drugoplanowe (np. matka, Regina, Sylwia, Harry, Tan, Tian Lai), których funkcją jest wskazanie konkretnych cech i postaw Melanii. Autorka nie pozwoliła bohaterce kroczyć prostą ścieżką, wielokrotnie rzuca jej kłody pod nogi i obserwuje, czy Mel pokona kolejną przeszkodę.

Po drugie, to zapis wielkiej pasji, autorki i bohaterów. Miszczuk skupiła się nie tylko na tym, by pokazać zderzenie kultur, ich wzajemny wpływ na siebie, ale przede wszystkim przywołała to, co w Chinach najlepsze, najbardziej charakterystyczne. Melania jest uznanym fachowcem, który z prawdziwym zamiłowaniem i szacunkiem oddaje się swoim zajęciom. Tan i jego opowieść to wizerunek Chin współczesnych, w których rytm życia nadal wyznacza tradycja, choć już coraz bardziej znaczące są wpływy europejskie czy amerykańskie. Jednak najbardziej zachwycającym elementem powieści są opisane w pamiętniku losy Sieng Nije Ke Xin, ukazujące życie ludzi z najniższego i najwyższego szczebla drabinki chińskiego społeczeństwa za panowania Cesarzowej Orchidei. Wielkie wrażenie robią także wszelkie powiązania między bohaterami, które autorka stopniowo ujawnia.

Joanna Miszczuk po raz kolejny udowodniła, że ma zdolność przenoszenia czytelnika do innych światów. Z ogromnej miłości do kultury Państwa Środka powstała zajmująca powieść łącząca w sobie egzotykę ze swojskim pierwiastkiem. „Nefrytowa szpilka” posiada w sobie wiele sekretów, których odkrywanie zapewni wiele przyjemności i satysfakcji nie tylko miłośnikom Chin.

Kinga Młynarska

                Ocena: 4,5/5

  1. Tytuł: Nefrytowa szpilka
  2. Autor: Joanna Miszczuk
  3. Okładka: miękka
  4. Liczba stron: 304
  5. Data wydania: 2016
  6. Wydawnictwo: Prószyński i S-ka

 

About the author
Kinga Młynarska
Mama dwójki urwisów na pełny etat, absolwentka filologii polskiej z pasją, miłośniczka szeroko pojętej kultury i sztuki. Stawia na rozwój. Zwykle uśmiechnięta. Uczy się życia...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *