Naleśniki z jagodami – Paweł „Szaweł” Płóciennik

PrintTylko w oczach dziecka codzienne i z pozoru błahe czynności mogą urastać do prawdziwych przygód. Wystarczy odrobina wyobraźni i tej dziecięcej wrażliwości, której nam, dorosłym, tak brakuje, aby zwyczajny spacer do sklepu zamienił się w cudowną przygodę. Komiks Szawła Płóciennika „Naleśniki z jagodami” sięga po prostą, ale za to sprawdzoną receptę na udaną historię dla dzieci. Do dobrej zabawy wszak potrzeba jedynie uruchomić wyobraźnię.

Trójka małych bohaterów komiksu to wielcy amatorzy pysznych naleśników z jagodami. Niestety, w przepastnej spiżarni babci zabrakło jajek. Bez nich dzieciaki mogą jedynie pomarzyć o smakołykach. Babcia wysyła wiec całą trójkę do pobliskiego sklepu. Niby nic wielkiego. Krótka wycieczka zamienia się jednak we wspaniałą zabawę.

Komiks Szawła Płóciennika pozbawiony jest dialogów. Przynajmniej w ich klasycznym ujęciu. Teksty wpisane w dymki zastąpione zostały symbolami i piktogramami, obrazującymi wypowiadane przez bohaterów kwestie. Bardzo ciekawy zabieg dodatkowo pobudza małego czytelnika do ruszenia głową i dopowiedzenia własnej linii dialogowej. Jednocześnie poszczególne wydarzenia zostały zaprezentowane na tyle klarownie, że dziecko z całą pewnością nie będzie miało problemów z odgadnięciem intencji bohaterów.

Kolejnym interesującym krokiem autora było przygotowanie ścieżki muzycznej, będącej oprawą dźwiękową historii. Choć tu, ze względu na dobór utworów, należy zaznaczyć, że jest to ukłon raczej w stronę rodziców. Lista rekomendowanych piosenek zawiera bowiem takie pozycje jak: „Kiedy Byłem Małym Chłopcem” Breakoutu, „I Walk the Line” Johny’ego Casha czy „Blowin’ In The Wind” Boba Dylana. Być może wspólna lektura „Naleśników z jagodami” okaże się tym samym wspaniałą podróżą sentymentalną dla rodziców. Któż z nas bowiem nie miał babci robiącej najpyszniejsze smakołyki na świecie (choć specjalnością mojej były zdecydowanie omlety).

Album jest przepięknie zilustrowany. Prosta, delikatna kreska artysty oraz stonowana paleta barw w połączeniu z przedstawioną historią przywodzi mi na myśl stare, dobre kreskówki produkowane w Bielsku-Białej przez Studio Filmów Rysunkowych.

Sympatyczni bohaterowie, oszczędność w graficznych fajerwerkach oraz zastąpienie dialogów piktogramami sprawiają, że pierwsza myśl po lekturze „Naleśników z jagodami” to „Bolek i Lolek” przeniesieni na karty komiksu. Gwarantuję, że album Szawła Płóciennika to nie tylko doskonała zabawa dla młodszych, ale chyba przede wszystkim dla starszych czytelników, tęskniących za utraconym dzieciństwem.

Karol Sus

Autor: Paweł „Szaweł” Płóciennik
Data wydania: Czerwiec 2013 (Wydanie: I)
Stron: 52
Wydawnictwo: Publikacje Kreatywne
ISBN: 978-83-937650-0-3

About the author
Karol Sus
Rocznik ‘88. Absolwent Uniwersytetu Warmińsko- Mazurskiego w Olsztynie. Wychowany na micie amerykańskiego snu. Wciąż jeszcze wierzy, że chcieć – to móc. Wolnościowiec. Kinomaniak, meloman, mól książkowy. Namiętnie czyta komiksy. Szczęśliwy mąż i ojciec.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *