Na wycieczkę do krainy zmarłych

Sabriel - okladka.inddTematyka rodem z czarnego romantyzmu wciąż podbija serca czytelników. W powieściach dla młodzieży jednak frenetyzm często łączy się z humorem, przez co treść nie budzi takiej grozy, jaką tradycyjnie by wzbudzała. Przykładem wygładzonej wersji opowieści fantastycznej z elementami grozy jest „Sabriel” Gartha Nixa.

Główna bohaterka  – Sabriel – to osiemnastolatka, która ma zdolność przechodzenia do Krainy Zmarłych. Od zawsze mieszkała w bezpiecznym Wywerley College, a z ojcem – wielkim magiem Abhorsenem – widywała się rzadko. Jednakże gdy dowiaduje się o jego zaginięciu, a może i śmierci, wyrusza w niebezpieczną podróż za Mur, do Starego Królestwa. Nie wie, z czym będzie musiała się zmierzyć podczas tej wyprawy i do jakich zaklęć ucieknie się, aby przeżyć. Czy uda jej się odnaleźć ojca?

Nix bardzo szybko odpowiada na to pytanie, gdyż w przeciwieństwie do wciąż pogłębiającej się mody na dzielenie takich historii na kilka części kończy ten wątek w jednym tomie. Dotychczas ukazały się cztery części o Sabriel, więc można się spodziewać, że jej misja dopiero się zaczyna. Utwór Australijczyka jest przeznaczony ściśle dla młodzieży, gdyż starsi nie znajdą w niej nic poza kilkoma godzinami relaksującego czytania. Został napisany prostym językiem, dodatkowo wzbogaconym dowcipem. Autor próbuje plastycznie oddać sceny walki i krajobrazy, lecz udaje mu się to tylko z zadowalającym skutkiem. Bohaterów skreślił w sposób zdecydowany, choć bez polotu. Nie wydają się żywi, brak im bowiem głębi psychologicznej.

Fabuła jest spójna, momentami co prawda przewidywalna, ale generalnie mówiąc, całkiem interesująca. Czytając, można odnaleźć odniesienia do innych utworów – między innymi wspomniany przeze mnie Mur, za którym znajduje się Stare Królestwo, kraina magii i przerażających kreatur – są to zauważalne podobieństwa do „Gry o tron” George’a R. R. Martina.

Podsumowując, „Sabriel” Nixa jest idealną powieścią do jednorazowego przeczytania. Potrafi zaciekawić, zabrać czytelnika do innego świata, nawet rozbawić, lecz po zakończeniu lektury szybko się o niej zapomni.

Kamila Zielińska
Ocena: 3/5

Tytuł: Sabriel
Autor: Garth Nix
Przekład: Ewa Elżbieta Nowakowska
Oprawa: broszurowa ze skrzydłami
Liczba stron: 360
Wydawnictwo: Wydawnictwo Literackie

About the author
Kamila Zielińska
Studentka, uwielbiająca chodzić własnymi ścieżkami i leżeć na trawie. Patrzy wtedy w niebo i macha do gwiazd. Kocha wizyty po drugiej stronie lustra, dlatego uwielbia czytać. Kiedy zejdzie na ziemię, co nie zdarza się zbyt często, z radością przelewa swoje myśli na papier, mając nadzieję na związaną z tym przyszłość. Współpracuje z portalami Szuflada.net oraz prozaicy.blogspot.com. Plany na przyszłość? Tak wiele, że potrzebuje 9 żyć, by je wszystkie spełnić.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *