Mistrzowski debiut, nie tylko dla kobiet

385164-352x500Aż trudno uwierzyć, że Clare Mackintosh dopiero debiutuje! Książką „Pozwolę ci odejść” od razu zagwarantowała sobie miejsce wśród mistrzów gatunku!

Pierwsza książka brytyjskiej felietonistki, byłej policjantki, rozpoczyna się wątkiem sensacyjno-detektywistycznym. Komisarz Ray Stevens z ekipą w pocie czoła usiłują odnaleźć kierowcę samochodu, który śmiertelnie potrącił 5-letniego Jacoba, po czym uciekł z miejsca wypadku. Zrozpaczona matka dziecka nie jest w stanie podać ani jednego szczegółu – poza fatalną tego dnia widocznością – dotyczącego wypadku. Śledztwo zostaje zamknięte.

Drugim torem toczy się opowieść o rzeźbiarce Jennie, która po śmierci syna wyjeżdża do nadmorskiej mieścinki. Ucieka nie tylko od bólu, ale również strachu. Ta część to głos samej bohaterki, obserwujemy zdarzenia z jej perspektywy i wraz z nią przeżywamy silne emocje. Jenna ucieka, ale jeszcze nie wie, że trudno umknąć przed koszmarami z przeszłości.

Mackintosh zbudowała genialną powieść. Podzieliła ją między trzech narratorów: wszechwiedzącego, stojącego ponad światem przedstawionym, relacjonuje on przebieg śledztwa oraz wnika w prywatne życie policjantów, Jennę oraz Iana – wspominających przeszłość, zetkniętych w teraźniejszości.

Poza szybkim tempem i interesującymi wątkami obyczajowymi największym plusem jest zaskoczenie. Autorka sprawnie manipuluje czytelnikiem, co krok zadziwiając i wprawiając go w osłupienie oryginalnymi rozwiązaniami. Gdy pozwoli nam odkryć jedną tajemnicę – w zanadrzu ma już kolejną.

W pewnym momencie czujemy się zdezorientowani (kto jest kim?), ale już po lekturze chylimy czoło przed misterna konstrukcją i mylącymi tropami autorki i zdajemy sobie sprawę, że to tylko nasze schematyczne myślenie spłatało nam psikusa. Mackintosh w świetnym stylu uświadamia czytelnikowi, że często spłaszcza on swoje pole widzenia – dostaje informację i automatycznie przypisuje ją wg własnego uznania – bardzo dobra lekcja poszerzająca perspektywę, skłaniająca do uwagi i wnikliwszej analizy podawanych nam faktów. Podobnie z klasyfikacją gatunkową – mniej więcej do połowy lektury czytelnik zastanawia się, gdzie ten zapowiadany thriller, a gdy dostaje odpowiedź, to może żałować, że w ogóle pytał – świetne studium osaczenia, zniewolenia, poruszające przy tym problemy społeczne.

Wnikając w tę historię, tracimy poczucie, że trzymamy w rękach książkę – przeżywamy bowiem prawdziwe emocje i wierzymy w tę opowieść. Clare Mackintosh skutecznie potrząsa swoim czytelnikiem. Pierwszy zdarzyło mi się wzruszyć, czytając thriller  – a nawet odczuć dreszcze.

Mimo iż książka wydana została w serii „Kobieca strona thrillera” i z pewnością to czytelniczki będę czerpały z książki najwięcej przyjemności, to zachęcam także panów, z gwarancją satysfakcjonującej lektury.

Kinga Młynarska

                Ocena: 5/5

  1. Tytuł: Pozwolę ci odejść
  2. Autor: Clare Mackintosh
  3. Okładka: miękka
  4. Liczba stron: 504
  5. Data wydania: 2015
  6. Wydawnictwo: Prószyński i S-ka

About the author
Kinga Młynarska
Mama dwójki urwisów na pełny etat, absolwentka filologii polskiej z pasją, miłośniczka szeroko pojętej kultury i sztuki. Stawia na rozwój. Zwykle uśmiechnięta. Uczy się życia...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *