Mamo, dlaczego tata z nami nie mieszka? – recenzja komiksu „Obiecanki”

Rozwód to zawsze traumatyczne doświadczenie, szczególnie dla dzieci. Nie trzeba mieć doktoratu z psychologii, żeby wiedzieć, że dzieci często obarczają się współwiną za rozejście się rodziców , a także czują się odtrącone i niekochane. A jednak w dobie, kiedy rozwód przestał być tematem tabu i często w dłuższej perspektywie jest to jedyne słuszne wyjście wobec trwania w toksycznym związku, trzeba umieć wytłumaczyć dziecku, dlaczego rodzice decydują się na rozstanie.

Obiecanki_front

Wydany w styczniu przez Kulturę Gniewu komiks „Obiecanki”, napisany i narysowany przez debiutantkę Agnieszkę Świętek, przy pomocy antropomorfizacji porusza ten jakże trudny temat i co najważniejsze, robi to w sposób delikatny, jednocześnie zachowując autentyzm.

Z pozoru zwyczajna rodzina szopów staje przed osobistą tragedią. Rodzice dwóch uroczych córek przestali się ze sobą dogadywać. Ich rozwód spada na główną bohaterkę i jej młodszą siostrę jak grom z jasnego nieba. Na domiar złego nastolatka nie potrafi dopasować się do rówieśników, z czego wynikają liczne konflikty, tak w domu, jak i w szkole. Załamana rozstaniem matka nie umie znaleźć wspólnego języka z córką, co jeszcze bardziej zaognia sytuację. Jak wyjść z tego impasu?

Obieacanki_19

Całość zilustrowana jest piękną, bardzo miękką kreską absolwentki katowickiej ASP. Autorka, dla której „Obiecanki” były pracą zaliczeniową studiów pierwszego stopnia, jest dość oszczędna w ekspresji i ogranicza się jedynie do ołówka, wprowadzając domieszkę żółtego koloru pod koniec komiksu, co dodatkowo podkreśla symbolikę scen, mających wyrażać nadzieję na lepsze jutro.

Mimo że skierowana do młodszego odbiorcy, opowieść Agnieszki Świętek jest nad wyraz dojrzała. Autorka nie składa małoletniemu czytelnikowi obietnic bez pokrycia. Zamiast kłamać, że wszystko się ułoży, cierpliwie tłumaczy, dlaczego czasem w naszym życiu zdarzają się sytuacje bez wyjścia i jak sobie z nimi radzić. „Obiecanki” stają się tym samym doskonałym wyborem zarówno dla dzieci (i to nie tylko tych, które muszą zmierzyć się z problemem rozwodu rodziców), ale także samych rodziców, którzy w komiksie Świętek znaleźć mogą oparcie i wskazówkę, jak o swych trudnych decyzjach rozmawiać z dziećmi.

Karol Sus

Scenariusz: Agnieszka Świętek
Rysunki: Agnieszka Świętek
Wydanie: I
Data wydania: Styczeń 2018
Druk: kolor
Oprawa: twarda
Format: 165×235 mm
Stron: 64
Cena: 39,90 zł
Wydawnictwo: Kultura Gniewu
ISBN: 978-83-64858-80-2

About the author
Karol Sus
Rocznik ‘88. Absolwent Uniwersytetu Warmińsko- Mazurskiego w Olsztynie. Wychowany na micie amerykańskiego snu. Wciąż jeszcze wierzy, że chcieć – to móc. Wolnościowiec. Kinomaniak, meloman, mól książkowy. Namiętnie czyta komiksy. Szczęśliwy mąż i ojciec.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *