Literacka Nagroda Nobla dla Patricka Modiano!

„Za sztukę pamięci i dzieła, w których uchwycił najbardziej niepojęte ludzkie losy i odkrywał świat czasu okupacji”.

Patrick-Modiano-en-1978_portrait_w858Szwedzka Akademia dokonała wyboru: laureatem literackiej Nagrody Nobla został 69-letni francuski pisarz Patrick Modiano.

Autor znany przede wszystkim z sugestywnej narracji i poruszania trudnych tematów pamięci, zapomnienia, tożsamości i winy, od zawsze zakochany w Paryżu to już jedenasty francuski autor, który sięgnął po to najważniejsze wyróżnienie w dziedzinie literatury. Poprzednim był Jean-Marie Gustave Le Clezio, nagrodzony w 2008 roku.

Patrick Modiano urodził się w 1945 r. w Boulogne-Billancourt we Francji. W 1978 r.patrick-modiano-2 otrzymał Nagrodę Goncourtów za wydaną także po polsku powieść „Ulica Ciemnych Sklepików”. Oprócz niej ukazało się w Polsce pięć innych powieści pisarza. Ogłaszając wręczenie nagrody, sekretarz Szwedzkiej Akademii przyznał, że Modiano znany jest bardzo dobrze we Francji, ale znacznie gorzej na całym świecie.

Modiano napisał również kilka scenariuszy filmowych, m.in. „Lacombe Lucien” (1974) dla Louisa Malle’a o małoletnim francuskim kolaborancie i „Bon voyage” (2003) Jeana-Paula Rappeneau o Francji podbijanej w 1940 r. przez Niemców.

AVT_Patrick-Modiano_2437Przypominamy, że w 2013 roku literacką Nagrodę Nobla otrzymała kanadyjska mistrzyni krótkiej prozy Alice Munro, a rok wcześniej chiński pisarz Mo Yan. Na kogo stawiacie w przyszłym roku?

Twórczość Modiano:

1968 – La Place de l’Étoile
1969 – Nawroty nocy (La Ronde de nuit, wyd. pol. 1983)
1972 – Les Boulevards de ceinture
1974 – Lacombe Lucien (we współpracy z Louisem Mallem)
1975 – Willa „Triste” (Villa triste, wyd. pol. 1997)
1977 – Livret de famille
1978 – Ulica Ciemnych Sklepików (Rue des boutiques obscures, wyd. pol. 1981)
1981 – Une Jeunesse
1982 – De si braves garçons
1984 – Zagubiona dzielnica (Quartier Perdu, wyd. pol. 1993)
1986 – Dimanches d’aout
1988 – Remise de Peine
1988 Katarzyna (Catherine Certitude, we współpracy z grafikiem Jean-Jacques’em Sempe, wyd. pol. 1992 i 2008 pod tytułem „Katarzynka”)

1b667834010c33c722c7ea5d9d22324c,640,0,0,0
1989 – Vestiaire de l’enfance
1991 – Fleurs de Ruine
1992 – Przejechał cyrk (Un cirque passe, wyd. pol. 1996)
1993 – Chien de printemps
1997 – Dora Bruder
1999 – Des inconnues
2001 – La Petite Bijou
2003 – Accident nocturne
2005 – Un pedigree
2007 – Dans le café de la jeunesse perdue

About the author
Magdalena Pioruńska
twórca i redaktor naczelna Szuflady, prezes Fundacji Szuflada. Koordynatorka paru literackich projektów w Opolu w tym Festiwalu Natchnienia, antologii magicznych opowiadań o Opolu, odpowiadała za blok literacki przy festiwalu Dni Fantastyki we Wrocławiu. Z wykształcenia politolog, dziennikarka, anglistka i literaturoznawczyni. Absolwentka Studium Literacko- Artystycznego na Uniwersytecie Jagiellońskim. Dotąd wydała książkę poświęconą rozpadowi Jugosławii, zbiór opowiadań fantasy "Opowieści z Zoa", a także jej tekst pojawił się w antologii fantasy: "Dziedzictwo gwiazd". Autorka powieści "Twierdza Kimerydu". W życiu wyznaje dwie proste prawdy: "Nikt ani nic poza Tobą samym nie może sprawić byś był szczęśliwy albo nieszczęśliwy" oraz "Wolność to stan umysłu."

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *