Leśni bracia – Weronika Kurosz

lesni-bracia-m-iext11049308

Dorośli na ogół nie mają problemu z doborem lektury dla siebie. Znają swój gust, potrafią określić, na jaki gatunek mają akurat ochotę, czego od książki oczekują. Nieco inaczej sprawa przedstawia się z utworami dla naszych pociech. Te pierwsze bajki proponują dzieciom rodzice. I zazwyczaj nie jest to wybór łatwy, ponieważ coraz trudniej wyszukać na polskim rynku książki dla najmłodszych, które spełnią oczekiwania zarówno opiekunów, jak i dzieci.

Rodzice chcą zapewnić swoim dzieciom lekturę mądrą, rozwijającą wyobraźnię i wzbogacającą wiedzę. Młodzi czytelnicy oczekują książki pełnej przygód, ciekawych bohaterów, humoru. Wydaje się, że te wymagania spełnia powieść Weroniki Kurosz.

„Leśni bracia” to opowieść o Marcepanie i Bazylim, chłopcach bardzo aktywnych, ciekawych świata, zawsze w ruchu, z głowami pełnymi szalonych pomysłów. Rodzeństwo przeżywa szereg niesamowitych przygód, które zostały opisane w kilku częściach, a każda z nich składa się z kilkustronicowych rozdzialików. Całości dopełniają bardzo przyjemne dla oka, kolorowe ilustracje autorstwa Elżbiety Kidackiej.

Historie bohaterów zawsze wiążą się z naturą. Chłopcy spotykają na swej drodze spersonifikowane owoce lasu, zjawiska, zwierzęta, itp. Dzięki tym nowym znajomościom odkrywają tajniki przyrody, poznają odpowiedzi na nurtujące ich pytania. Dodatkowo dzieci przejawiają talent do wynalazków, konstruują m.in. pararower. Marcepan i Bazyli to symbole dziecięcej aktywności, pomysłowości, wyobraźni i wrażliwości. Przeżywają przygody, o których marzy większość dzieci. Poruszają się po niezwykłych krainach, zaprzyjaźniają i pomagają (wykazują się bohaterskością) wyjątkowo ciekawym postaciom.

„Leśni bracia” to świetna lektura dla czytelników 6-, 7-letnich i starszych. Młodszym trzeba tłumaczyć nazwy roślin, zjawisk itd., co znacznie utrudnia śledzenie fabuły. Także niektóre zwroty narratora mogą być niezrozumiałe dla dzieci nieposiadających jeszcze takiej świadomości językowej. Książka W. Kurosz z pewnością doskonale sprawdzi się jako powieść do samodzielnego czytania dla uczniów szkoły podstawowej. Duża czcionka, piękne ilustracje, krótkie rozdziały – to wszystko sprawi, że dziecko z przyjemnością zatraci się w świecie bohaterów i w komfortowy sposób będzie mogło dawkować sobie lekturę. Autorka stworzyła ciepłą, ciekawą i bardzo barwną powieść, choć te walory raczej pozostaną w sferze doznań rodziców, najmłodsi bowiem mogą nie dostrzec całego bogactwa, jakie zawiera ta pozycja.

„Leśni bracia” to gwarancja przyjemnego i pożytecznego spędzenia czasu. Wzbogaca słownictwo dziecka, pobudza wyobraźnię, uczy wnikliwej obserwacji natury i szacunku dla przyrody, kształtuje wrażliwość i prawidłowe zachowania, wpływa na pozytywne relacje najmłodszych z otoczeniem.

Kinga Młynarska

Tytuł: „Leśni bracia”
Autor: Weronika Kurosz
Okładka: twarda
Liczba stron: 117
Data wydania: 2012
Wydawnictwo: Zysk i S-ka

About the author
Kinga Młynarska
Mama dwójki urwisów na pełny etat, absolwentka filologii polskiej z pasją, miłośniczka szeroko pojętej kultury i sztuki. Stawia na rozwój. Zwykle uśmiechnięta. Uczy się życia...

2 komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *