Lękajcie się – Ekke Overbeek

Lekajcie_sie_wys500_xht_254_smallSą książki, które budzą dyskusję jeszcze zanim zostaną wydane. Potem dyskusja ta prowadzona jest często przez osoby, które nie znają tekstu, ale wydaje im się, że wiedzą na jego temat wszystko. Podobnie jest i w tym przypadku – książka Ekke Overbeeka, holenderskiego dziennikarza od lat mieszkającego w Polsce, już wywołała sporo kontrowersji.

„Lękajcie się” to tytuł, który już samym swoim ewangelicznym nawiązaniem prowokuje. Temat zaś, który porusza, jest trudny i wywołuje skrajne emocje. Książka ta bowiem w odważny sposób łamie jedno z największych tabu – zjawisko pedofilii w kościele katolickim. Jeśli jednak ktoś oczekuje skandalizujących, niepopartych żadnymi konkretami informacji – rozczaruje się. I bardzo dobrze! Dziennikarz przeprowadził bowiem staranny wywiad i research, aby swój tekst oprzeć na sprawdzonych faktach.

„Lękajcie się” składa się z dwóch części. Pierwsza (obszerniejsza) zawiera konkretne liczby i wydarzenia, a także stan badań na temat pedofilii w kościele katolickim. Znajdziemy tu także cytaty z gazet i czasopism.

Druga część jest znacznie krótsza, ale mocniejsza – składa się z rozmów z ofiarami.

Cel książki jest oczywisty – odsłonięcie zasłony milczenia na pedofilię w kościele katolickim. Overbeek jest bowiem zszokowany tym, iż po jedenastu latach odkąd papież Jan Paweł II przyznał, że kościół ma problem z tym zjawiskiem, w Polsce nic się nie dzieje, wszyscy dalej milczą. Początkowo, jak sam dziennikarz przyznaje, skala zjawiska wydawała mu się o wiele mniejsza. Po nitce do kłębka dochodzi jednak do szokującej prawdy. Jego dochodzenie wskazuje nawet tysiąc poszkodowanych.

„Lękajcie się” pokazuje, jak bardzo zakazanym i przemilczanym tematem w polskim kościele (i społeczeństwie) jest pedofilia księży. Dziennikarz spotyka się z ogromnym oporem ze strony duchownych. Overbeek podkreśla, iż chciał rozmawiać z episkopatem, ale nie uzyskał żadnej odpowiedzi. Pisze, iż jest to przypadek wyjątkowy w skali światowej. Zarówno bowiem w katolickiej Irlandii, jak i USA czy innych krajach przetoczyła się fala dyskusji o pedofilii w kościele, były bardzo szybkie reakcje ze strony duchownych i wypłacono wysokie odszkodowania. W Polsce ten temat jest jednak wciąż zamiatany pod dywan…

„Lękajcie się” to bardzo mocny głos na wyjątkowo przemilczany temat. To reportaż ukazujący walkę z pedofilią w Polsce, ale na tle innych krajów. Przede wszystkim jednak jest to narracja o najmocniej wykluczonych – tych, którzy nie mają nawet prawa być ofiarami, mówić głośno o swojej traumie.

Anna Godzińska

Tytuł: „Lękajcie się”

Autor: Ekke Overbeek

Ilość stron: 216

Data premiery: styczeń 2013

Wydawnictwo: Czarna Owca

About the author
Anna Godzińska
Ukończyła studia doktoranckie na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Szczecińskiego, autorka tekstów o miłości poza fikcją w magazynie Papermint oraz o literaturze w Magazynie Feministycznym Zadra. Fanka kobiet - artystek wszelakich, a przede wszystkim molica książkowa;)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *