Legendy chrześcijańskie – antologia

Legendy_chrzescijanskie_2013-1Każda religia oprócz Świętej Księgi posiada też pokaźny zbiór związanych z nią legend. Niektóre z nich stanowią reminiscencję dawnych wydarzeń, przystrojonych różnymi ozdobnikami, inne są całkowicie zmyślone, ale wszystkie mają jeden cel – wypełnić luki Ksiąg lub też dopełnić opowiadane w nich sprawy. Również chrześcijaństwo ma swój zestaw legend, które w dzisiejszych czasach zostały już trochę zapomniane. Wydawnictwo PROMIC postanowiło zapoznać współczesnych czytelników z tymi opowieściami, wydając je w przepięknym, starannie wykończonym tomiku.

Czy Mędrców ze Wschodu naprawdę było trzech? A może więcej? Jak wyglądała ucieczka do Egiptu w oczach średniowiecznych poetów? Czy można dostać się do Raju podstępem? Jak wyglądało życie pustelnika nad którym czuwał Anioł? Co jest więcej warte, modlitwa (nawet szczera) czy konkretne działanie? Wędrowni rybałci często opowiadali niepiśmiennym słuchaczom legendy o żywotach świętych, o sierotach branych w opiekę przez samego Chrystusa i innych takich sprawach, pełniąc tym samym rolę nieoficjalnych katechetów i dając ludziom coś niezwykle pięknego – nadzieję i marzenia o lepszym życiu. To, co mówili księża w kościołach, uzupełniali opowieściami niezupełnie przystającymi do kanonu ewangelicznego, ale uczącymi dobra, wybaczenia, miłosierdzia wobec biedniejszych i opuszczonych. Nie wszystkie z tych legend przetrwały do dnia dzisiejszego, ale na szczęście spisano ich dostatecznie dużo by móc wiedzieć, co fascynowało kiedyś chrześcijan, czym żyli i co zajmowało ich umysły.

Ksiądz Stanisław Klimaszewski i Luigi Santucci, którzy podjęli się trudu ponownego zredagowania wybranych legend z różnych krajów, postarali się w miarę możliwości zachować średniowieczny sposób prowadzenia narracji i używane wówczas słownictwo, choć zmienili pisownię wyrazów na współczesną po to, żeby dzisiejsi czytelnicy nie mieli trudności z percepcją tekstu. Udało im się to wyśmienicie. „Legendy chrześcijańskie” to lektura dla wszystkich, małych i dużych, pod warunkiem że są osobami religijnymi. Nie znaczy to, że nie mogą ich czytać ateiści – tyle tylko że raczej niewiele z nich zrozumieją. Będą niczym harfa, gdy ktoś usiłuje zagrać akurat na tej strunie, której brakuje,

Wydawnictwo PROMIC nie tylko postarało się zebrać najpiękniejsze średniowieczne legendy i przekazać je współczesnym chrześcijanom. Zadbało też o to, żeby ich książka sprawiała radość oczom czytelnika. Doskonały papier, śliczna okładka z grafiką przywodzącą na myśl kościelny witraż, duża i elegancka czcionka… Naprawdę jest to wspaniała książka, którą doceni każdy chrześcijanin, a nawet każdy innowierca, który nie ma uprzedzeń.

Ocena: 5/5
Tytuł: „Legendy chrześcijańskie”
Wybór: ks. Stanisław Klimaszewski i Luigi Santucci
Okładka: twarda
Ilość stron: 468
Rok wydania: 2013
Wydawnictwo: PROMIC

About the author
Technik MD, czyli maniakalno-depresyjny. Histeryczna miłośniczka kotów, Star Treka i książek. Na co dzień pracuje z dziećmi, nic więc dziwnego, że zamiast starzeć się z godnością dziecinnieje coraz bardziej. Główna wada: pisze. Główna zaleta: może pisać na dowolny temat...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *