„Księga nocy” Holly Black

Z Charlie Hall zawsze coś było nie tak. Od dnia, w którym przyszła na świat. Nie wyciągała właściwych wniosków z niewłaściwych decyzji, powtarzała te same błędy. Miała palce stworzone do obrabiania cudzych kieszeni, język stworzony do kłamstwa i wydrążoną pestkę wiśni zamiast serca [s. 11].

Cienie towarzyszą człowiekowi niemalże wszędzie, do ich powstania wystarczy zaledwie odrobina światła. Zazwyczaj nie mają na nic wpływu, lecz co, gdyby można było to zmienić? Odpowiedź podaje Holly Black w „Księdze nocy”, gdzie za sowitą zapłatę zmodyfikujesz swój cień tak, aby przybrał inny wygląd, dał ci dodatkowe umiejętności lub wpłynął na twe uczucia i emocje. Jednak uważaj, gdyż nadmiar eksperymentów niesie za sobą ogromne ryzyko.

Charlie Hall wiedzie w miarę normalne życie. Mieszka wraz z siostrą, którą pragnie wysłać na studia, a także ze swym chłopakiem, pamiętającym o wynoszeniu śmieci oraz dorzucaniu się do czynszu. Pracuje jako barmanka w nocnym klubie i generalnie stara się trzymać od kłopotów z daleka. Przeszkadza jej w tym kryminalna przeszłość, często dochodząca do głosu w najmniej odpowiednich momentach. Kobieta była bowiem profesjonalną złodziejką, do tego nie byle jaką. Potrafiła otworzyć każdy zamek oraz wykraść najpilniej strzeżony skarb. W półświatku znano ją jako Charlatan i głoszono, że nie ma sobie równych. Czasy te jednak minęły, a przynajmniej taką nadzieję ma Hall. Niestety, nigdy nie umiała powstrzymać ciekawości pchającej ją w różne niebezpieczeństwa. Powrót upiora sprzed lat, a także gorączkowe poszukiwania po całym mieście tajemnej księgi mogącej zapewnić olbrzymią moc, przykuwa uwagę kobiety. Dodatkowo okazuje się, że jej chłopak wcale nie jest tak zwyczajny, jak dotąd myślała. Gdy Vince nagle znika, Charlatan ponownie wkracza do gry, tym samym pogrążając swe życie w chaosie.

Charlie to zdecydowanie niecodzienna postać. Od małego szkolono ją na złodziejkę i kanciarza, dzięki czemu jest w tym niesamowicie dobra. Zresztą tylko w tym, jak sama twierdzi. Dopiero gdy przestępcza działalność kobiety zaczyna zagrażać jej siostrze, postanawia z tego zrezygnować. Jednak nie jest ona typem osoby, który potrafi prowadzić normalne życie. Wścibstwo Hall połączone z brakiem jakiegokolwiek instynktu samozachowawczego wpędza ją w coraz to nowsze tarapaty. A choć czytelnik kibicuje Charlie w każdej eskapadzie, w książce nie ma możliwości dokładniejszego zapoznania się z tą postacią. Nie zawsze znane są jej motywy, trudno także niekiedy zrozumieć, o czym myśli. Sprawia to, że nie można nawiązać z nią głębszej więzi. Sytuacja wygląda podobnie z resztą bohaterów, w przypadku których znamy ich charaktery i czyny, lecz na tym ich zgłębianie się kończy.

Wstępna informacja przy premierze „Księgi nocy” podawała, że ma być ona samodzielną pozycją. Dopiero jakiś czas później Black ogłosiła, że jest to pierwszy tom dylogii o tym samym tytule. Pisarka miała już wcześniej do czynienia z urban fantasy, gdyż niedawno wydani w Polsce „Klątwiarze” również należą do tego gatunku. Tym razem jednak jest to powieść przeznaczona dla dorosłych czytelników. Chyba największy jej minus to trzecioosobowa narracja, bardzo spłaszczająca historię, a także denerwująca przez częste powtórzenia imion bohaterów. Początek książki jest niezwykle powolny, ponieważ autorka sumiennie przedstawia fabułę poprzez przydługie opisy. Brakuje tu również ekscytujących zdarzeń i zaskoczeń, zamiast tego są liczne przeskoki w czasie i retrospekcje. Druga połowa jest zdecydowanie o wiele ciekawsza, a także pełna niespodzianek.

Akcja powieści rozgrywa się w alternatywnej Ameryce, gdzie dwadzieścia lat temu na jaw wyszło istnienie umbromantów. Przez ten czas mroczni magowie stali się codziennością i teraz żyją pośród zwyczajnych obywateli. Bogacze modyfikują swoje cienie dla rozrywki, lepszego wyglądu lub zyskania mocy, a gdy w wyniku pomyłki stracą swój dotychczasowy cień, po prostu kupują sobie nowy, prawdopodobnie skradziony komuś innemu. Black wykreowała okrutny i brutalny świat, w którym nie ma miejsca na sentymenty. Główny wątek skupia się na odnalezieniu przez bohaterkę Vince’a oraz przechytrzeniu ich wrogów, obsesyjnie poszukujących zaginionej księgi. Pomysł na fabułę jest niezwykle oryginalny, a wplecenie w nią jednej z baśni Andersena dodaje historii tajemniczego uroku. Samego romansu nie ma tu zbyt dużo, dopiero pod koniec zaczyna się częściej pojawiać. Zakończenie sugeruje, że w drugim tomie może być go o wiele więcej.
„Księga nocy” zabiera czytelnika w podróż po najgorszych spelunach i zaułkach miasta, gdzie prawo tworzą silniejsi. Choć początkowo trudna do przebrnięcia, książka zaciekawia mrocznymi sekretami, a także autodestrukcyjnymi bohaterami.

Kinga Jurczyk

Autorka: Holly Black
Tytuł: Księga nocy
Liczba stron: 528
Przełożył: Stanisław Kroszczyński
Cykl: Księga nocy (tom 1)
Wydawnictwo: Jaguar
Rok wydania: 2022

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *