Kręci mnie Mads Mikkelsen – Hedda H. Robertsen

Lubię książki, które łamią jakieś tabu. Takie, w których autor/ka mówi bez wstydu o tym, co inni zamietliby pod dywan, zamknęli/zamknęły  w szafie. A jeśli jeszcze tekst ten opublikowany jest w Zmysłowej serii i na dodatek napisany przez kobietę, chcę go przeczytać natychmiast. Kolejną zachętą może być fakt, że mamy do czynienia z literaturą nam dość mało znaną (poza kryminałami), czyli norweską. Skandynawska literatura erotyczna? Brzmi ciekawie…

Bohaterką, a zarazem narratorką,  powieści „Kręci mnie Mads Mikkelsen” Heddy H. Robertson  jest dziewiętnastoletnia Alba. Poznajemy ją tuż przed wyjazdem na studia do Wiednia, kiedy pracuje w jednej z księgarń. Tam właśnie spotyka Madsa Mikkelsena. To znaczy – niedosłownie, bo Mikkelsen jest popularnym duńskim aktorem. Dziewczyna jednak nazywa klienta księgarni  w ten sposób z prostej przyczyny – ogromnego podobieństwa do gwiazdy skandynawskiego kina.

Życie Alby na pierwszej płaszczyźnie wydaje się być nudne i podobne do życia innych nastolatek. Codziennie maszeruje do pracy, wolny czas spędza z przyjaciółmi, wieczorami ogląda telewizję. Jednak to tak naprawdę pozór…Głównie jej życie toczy się bowiem w wyobraźni i fantazjach na temat Madsa. Jedno jego spojrzenie podczas płacenia za kupioną gazetę wywołuje w niej kalejdoskop obrazów. I w tych momentach właśnie czytelnik/czytelniczka może przeczytać o tym, o czym marzy nastolatka. Są to bogate w szczegóły opisy seksu między bohaterami, które w bardzo dosłowny sposób wyciągają na światło dzienne to, co ukryte w nastoletnich marzeniach.

Ciekawie zbudowana jest postać bohaterki. Alba ma bowiem dwie twarze – jedna to ta na co dzień, na jawie; druga – w fantazjach seksualnych. Dziewczyna stojąca za ladą czerwieni się podczas każdego spotkania z Madsem, trzęsą jej się ręce, gdy oddaje mu resztę, nie jest w stanie wydusić z siebie słowa, by odpowiedzieć na jedno z jego banalnych pytań o książkę czy gazetę. Jednak w świecie fantazji to ona dyktuje mu warunki, decyduje o każdym kroku i ruchu. To ona tutaj rządzi, ma nad nim władzę, nie czuje wstydu czy zażenowania.

Jednak jej obsesja nie objawia się jedynie w sferze marzeń. Z biegiem czasu zaczyna tracić rozeznanie, co jest prawdą, a co jej wymysłem. Przekracza granicę, zdobywając numer telefonu  wymyślonego kochanka. Narracja prowadzona jest podobnie – nie wiemy, co się dzieje naprawdę, a co tylko w jej głowie. Trudno powiedzieć, czy to już niezdrowa obsesja, czy tylko nastoletnia fascynacja nieznajomym. Autorka świetnie nami manipuluje, przechodząc niepostrzeżenie od fantazji bohaterki do jej prawdziwego życia.

„Kręci mnie Mads Mekkelsen” to ciekawa narracja dziewczyny stojącej w przesmyku dzielącym ją jeszcze od dorosłości, a oddzielająca już od dzieciństwa.  Warto po nią sięgnąć także w kontekście powieści erotycznych, które staja się ostatnio coraz bardziej popularne i większość z nich potwierdza, niestety, smutną prawdę, że pisanie o seksie nie jest wcale takie proste i bardzo łatwo jest przekroczyć granicę dobrego smaku.

Anna Godzińska

Tytuł: „Kręci mnie Mads Mikkelsen”

Autor: Hedda H. Robertsen

Wydawnictwo: WAB

Stron: 174

Data wydania: wrzesień 2012

About the author
Anna Godzińska
Ukończyła studia doktoranckie na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Szczecińskiego, autorka tekstów o miłości poza fikcją w magazynie Papermint oraz o literaturze w Magazynie Feministycznym Zadra. Fanka kobiet - artystek wszelakich, a przede wszystkim molica książkowa;)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *